Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extremträning är det nya lagom

/
  • Appar, pulsklockor och GPS ger träningen en extra krydda, tycker Susanne Liukkonen, men kan också vara ett hinder om man tror det går att sticka ut utan de
  • Susanne Liukkonen har själv drabbats av överträning och har numera en bättre balans mellan träning, vila och olika former av träning.
  • Träningscoachen Susanne Liukkonen från Sundsvall driver företaget Konditionsfenomenet och en blogg med samma namn.
  • Att träna på sin lunch blir allt vanligare. På onsdagar leder Susanne Liukkonen en löpargrupp i löpteknik bland annat.
  • För orientera sig i djungeln av alla rapporter om träning, positiva och negativa så menar Susanne Liukkonen att det är viktigt att vara kritisk och bilda sig en egen uppfattning.

Allt fler tränar allt mer, deltar i längre och mer extrema tävlingar. Gränserna för vad som ska presteras flyttas fram, och resultaten postas på sociala medier. Samtidigt larmas det om att vi står inför en fetmaexplosion. Frågan är hur motionärer ska förhålla sig till träning i dag.

Annons

Den här majdagen regnar det rejält men det stoppar inte sundsvallsbaserade tränaren Susanne Liukkonen, 42 och löpargruppen som träffas en gång i veckan på lunchen för att löpträna.

Susanne driver företaget konditionsfenomenet, och tränar både grupper och enskilda individer. Hon bekräftar trenden med allt tuffare träning bland motionärer i dag.

– Fler och fler tränar till exempelvis ett triathlon som kräver otroligt mycket. Du ska kunna simma, cykla och springa väldigt fort och väldigt länge, säger Susanne.

– Den andra trenden är ju crossfit och hårda styrkepass, väldigt explosiva pass under kort tid. Det blir väldigt hård belastning på muskler och leder. Där gäller det att man har alla de här små musklerna som stabiliserar så att man klarar av att göra de där övningarna annars kan man få skador.

Vad beror det här nya sättet att träna på tror du?

– Människor söker utmaningar i livet som kanske skulle kunna vara andra saker men i det här fallet så handlar det om träning. De vill utmana sin kropp, få ett kvitto på det och mår bra av det. Många vill hoppa på tåget och inser väl de hälsosamma effekterna av träning.

Hur vet man då att det blir för mycket träning? Susanne menar att det handlar om livsstilen. Många lever ett aktivt liv, har barn, jobb och tränar sedan dessutom stenhårt. Om det aldrig finns tid för vila finns det faror.

– Då kan det väldigt lätt slå över åt det negativa hållet med överträningssymptom och överbelastningsskador på kroppen. Så det gäller att se över dygnets alla 24 timmar, säger hon och berättar att hon har egen erfarenhet av att träna för mycket.

– Jag hade ett väldigt aktivt jobb plus träningsgrupperna och sedan skulle jag träna själv. Då blev det för mycket. Nu har jag fått tänka om, har mer varierad träning och jobbar mycket med styrketräning också.

I värsta fall kan den som tränar extremt få sjukdomen ortorexi, som innebär att personen blir helt uppslukad av sin träning. Det kan ge depression och stora sociala konsekvenser. För att inte hamna där eller får att undgå skador så menar Susanne att det är viktigt med balans.

– Balans och variation mellan vad du tränar, hur hårt och vilka muskler du använder så att du får en naturlig variation i hur du använder din kropp, säger hon.

När är det skadligt att träna hårt?

– Jag tycker att det är skadligt när det helt enkelt blir för många träningstimmar, när vilan och återhämtningen uteblir och när det blir för mycket av samma sak. Och aspekten vad man offrar för sin träning, säger Susanne och fortsätter:

– Det kanske också är så att den som tränar stenhårt en timme per dag inte alls har en speciellt hälsosam livsstil, för att den sitter på en stol resten av tiden på dagarna.

Hur mycket ska man träna så att det varken blir för mycket eller för lite?

– Alla är individer. En tumregel är att om du kör ett väldigt hårt pass, ett intervallpass i löpning till exempel, så ska du ju vila ett par dygn innan du kör ett hårt pass igen. Då får man se till att det blir ett lugnt pass emellan. Samma sak med styrkepass, kör du hårt med benen en dag så kör du en annan del av kroppen en annan dag.

Den senaste tiden har frågan om det är farligt eller inte att träna hårt uppmärksammats. Samtidigt kommer larmrapporter om att landet står inför en fetmaepidemi och att antalet idrottstimmar i skolan blir färre.

Inför det faktumet kanske inte fokus borde vara om det är farligt eller hälsosamt att åka Vasaloppet till exempel, utan istället på hur fler ska få ett hälsosammare liv.

– Samhället måste stötta så att alla kommer igång och får en aktiv livsstil. För det är ju det som det handlar om, vi behöver inte vara extrema. När det gäller mer idrott i skolan så måste det bli en skillnad för Sverige ligger långt efter. Har vi grunden från skolåldern så kanske fler också klarar av att träna utan att det blir farligt när man blir äldre, avslutar Susanne.

Annons