Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avancerat lobbyistspel väntar på tisdag

Internationella kvinnodagen har utvecklats till en dag som alla opinionsbildare försöker utnyttja, säger pr-konsulten Petter Andréasson.
—  Rena trängseleffekter uppstår, säger han.

Annons
På den kommersiella planhalvan försöker företag utnyttja olika högtider som jul, påsk och midsommar för sina säljbudskap.
 Alla hjärtans dag är ett strålande exempel, säger Andréasson, fordom informationsansvarig under Olof Palme i socialdemokraterna, sedan mentorns död vd för egna konsultfirman.
Men det finns också politiska dagar, som första maj, dagen för riksdagens öppnande, Almedalsveckan och Folk och Försvars årliga konferenser.
 Den typen av dagar blir grunden för utspel. De får ett fokusvärde, säger han.

Låsa upp medier
Den internationella kvinnodagen blir allt hetare på denna marknad. Närmast överhettad, faktiskt, där den väldiga bredden av utspel, arrangemang och budskap hotar att slå ihjäl varandra. Konkurrensen om medieutrymmet är stenhård.
 Därför kan man se att olika krafter försöker inteckna kvinnodagen långt i förväg. Det krävs planering. Mediernas bevakning och resurser, som blir mindre och mindre, måste låsas upp, säger Andréasson.
Detta görs genom att bygga upp förväntningar på redaktionerna som sedan kan utnyttjas för opinionsbildarnas intressen, säger han. Ska Schyman lansera ett nytt parti? Vilka kommer att ansluta sig till Ulvskogs Feminista?
 När det lyckas blockeras alla andras möjligheter att få genomslag, säger han.

Bortser från pr-trick
Små organisationer och andra som vill debattera kvinnofrågor slås ut i förväg. Journalisterna har små möjligheter att värja sig, enligt Andréasson.
 Det är för stora krafter när som i år regeringsmakten på något vis står på spel. Gudrun Schyman har spelat upp frågan så högt att kvinnorna och kvinnofrågorna hamnar i skymundan, anser Andréasson.
Men medierna har del i skulden för den rådande ordningen. Om kvinnodagen skulle utnyttjas av ett flygbolag för att dela ut gratisbiljetter skulle medierna tycka att det var ett pr-trick, säger han.
 Men om ett parti gör samma sak ses det inte så. Detta är viktigt att notera. När det gäller politik bortser medierna från pr-tricken därför att de själva vill vara med och debattera. Politiken anses ickekommersiell och får därför utrymme. Det är grunden till att de här dagarna får så starkt genomslag, säger han.

Oddset i Almedalen
Men lobbyist-trängseln kan också gå överstyr, till och med ur en pr-konsults synvinkel. Almedalsveckan är ett tydligt exempel, då det svenska etablissemanget mer eller mindre tar över Gotland. De professionella kommunikatörerna är så många att planerad kommunikation blir omöjlig, och ersätts av lotteri, säger Andréasson.
 Man borde göra odds på Almedalsveckan, och satsa på vilka organisationer som lyckas kapa åt sig medieutrymmet.
Annons
Annons