Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Envis pensionär vann striden mot försäkringskassan

/
  • Tack vare Karl-Erik Fredrikssons envishet upptäckte dataexperterna på försäkringskassans huvudkontor att det viktiga brevet inte hade nått alla berörda pensionärer.
  • Rut Åström och Sylvan Kauma i Matfors är två av alla kvinnor med garantipension som försäkringskassan krävde tillbaka pensionspengar av. När felet slutligen upptäcktes slapp de återbetalningskraven.ST den 11 mars.

Det krävdes en envis före detta RFV-tjänsteman för att över hundra pensionärer i länet skulle få en ursäkt av försäkringskassan. – Jag är tjurig och har alltid velat stå på de svagas sida, säger Karl-Erik Fredriksson.

Annons
Numera är han en glad pensionär som bor i Sollefteå, men i 25 år arbetade han med systemutveckling på Riksförsäkringsverket i Stockholm, det som nu är försäkringskassans huvudkontor. Dessförinnan jobbade han på försäkringskassans lokalkontor i Sundsvall och en tid som enhetschef i Härnösand.
Så när Karl-Erik Fredrikssons syster anklagades för att inte ha svarat på ett brev som försäkringskassan sa sig ha skickat ut och sedan krävdes att betala tillbaka 10000 kronor av sina pensionspengar kände han att något inte stämde. Systern hade samlat alla sina papper i en pärm. Någon blankett hade hon inte fått. Karl-Erik misstänkte att det måste finnas ett produktionsfel med i bilden, eftersom många andra också drabbats.
Jag vet att det inträffar fel, säger Karl-Erik Fredriksson, vis av egen erfarenhet.
Men hans samtal med försäkringskassans kontor i Härnösand var fruktlösa.
Det var precis som att prata med en vägg. De misstror ju folk, det är det de inte ska göra.
Karl-Erik Fredriksson undrade om det fanns någon datalista med namn på de personer som fått brevet, men han fick inga svar hur mycket han än frågade.
Försäkringskassan stod på sig och krävde återbetalning, och Karl-Erik begärde överprövning för sin systers räkning. Fallet gick vidare och Karl-Erik överklagade till länsrätten, precis som flera andra pensionärer.
Men först skrev Karl-Erik Fredriksson till det Allmänna ombudet hos Försäkringskassan, Helena Almström, och förklarade problemet och att det var av stor betydelse ur rättsäkerhetssynpunkt att det löstes.
Hon visade sig vara rätt person på rätt plats. Helena Almström begärde en förklaring av experterna på huvudkontoret och de lyckades få fram de viktiga uppgifterna.
Jag kan få saker gjorda, säger Helena Almström på ett självklart sätt.
Hon är utsedd av regeringen med uppgift att se till att försäkringskassans beslut blir riktiga och rättvisa i hela landet.
Det var väldigt bra att det här kom fram, eftersom det var många som hade klagat, säger hon och tvekar inte att ge Karl-Erik Fredriksson en eloge.
Det visade sig att av de 166 pensionärer i Västernorrland som berördes hade endast 18 fått blanketten och svarskuvertet. Tack vare att felet upptäcktes fick Karl-Eriks syster rätt i länsrätten och slapp återbetalningskravet.
Men Karl-Erik Fredriksson tänkte på alla andra oskyldiga som drabbats och som redan betalt in pengarna. Han mejlade därför till Lars Zetterlund, samordnare på försäkringskassan i Härnösand, att han och hans syster förväntade sig att myndigheten skulle be berörda pensionärer om ursäkt.
Så blev det, som ST skrev om för ett par veckor sedan.
Jag har kämpat med detta så det är inte klokt, säger Karl-Erik Fredriksson som nu äntligen kan känna sig nöjd.

Mer läsning

Annons