Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Försäkringskassans länskontor läggs ner

+
Läs senare

Försäkringskassan lägger ner alla länskontor. I Härnösand blir bara en handfull lokala handläggare kvar med öppet två dagar i veckan. – En konsekvens av våra tidigare beslut, säger kassans generaldirektör Curt Malmborg.

Nedläggningen av länskontoren är baksidan av den stora omorganisation som Försäkringskassan inledde under våren. Kassan stöps om till självbetjäning via internet och telefon och till allt färre besök. Nationella och lokala servicecentrum tar hand om ärendehanteringen. Små kontor har helst bara öppet för bokade besök.
I den numera nationellt centraliserade Försäkringskassan försvinner i samma veva de traditionella huvudkontoren i varje län.
Frågan är en uppenbart känslig potatis. Informationschefen Inger Landberg i Västernorrland vill inte kommentera nedläggningen. De berörda är inte informerade.
Presschefen på central nivå Robin Lapidus vill inte heller gå in på uppgifterna utan hänvisar direkt till generaldirektören Curt Malmborg.
– Just länskontoren läggs ner. Funktioner för att hålla ihop verksamheten kommer att finnas på andra håll. Men rent konkret, länskontor och länsledning upphör, bekräftar Curt Malmborg.
Funktionerna som skötts på länsnivå kommer enligt Malmborg att hanteras dels nationellt, dels på de lokala försäkringscentren. Detta ingår i det inriktningsbeslut han har fattat som generaldirektör och högsta chef för Försäkringskassan i landet.
Hur många jobb som berörs på länskontoren kan han inte svara på.
– När det gäller dimensionering och sådana saker kan vi inte säga något i dag. Vi avvaktar i första hand budgetpropositionen som kommer på torsdag. Först därefter kan vi dra slutsatser om vad det ska vara.
Under hösten kommer detaljerna och innebörden för personalen att klarna lovar Curt Malmborg.
Han värjer sig mot kritik att kassan på det här sättet blir alltmer centralstyrd.
– Nej, det ser jag det inte som. Men vi måste styra på olika sätt. En del ärenden är inte så beroende av personlig kontakt.
– Och att vi tar bort länskontoren har inte med centralisering gentemot de försäkrade att göra. Tvärtom vill vi stärka den lokala närvaron. Det är snarare en decentralisering vill jag säga gentemot de försäkrade.
– Vi är naturligtvis medvetna om kritiken. Men bokade besök är alltid bättre, det ger mer kvalitet, betonar Curt Malmborg.
Utan länskontoret kommer bara en handfull anställda att bli kvar på lokal nivå på Försäkringskassan i Härnösand.


Annons
Annons
Annons