Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

GM:s beslut kan slå hårt mot svenska underleverantörer

En del underleverantörer till Saab kan få det tufft efter ägaren General Motors (GM) beslut att bygga den nya generationens mellanklassbilar i tyska Rüsselsheim.

Annons
Men Lars Westerberg, vd på Autoliv, säger till TT att GM-beslutet inte får så stor påverkan på företaget eftersom man har tillverkning i en rad länder.
 Vi är även stora i Tyskland där vi levererar till bland annat Opel. För oss spelar det inte så stor roll om bilarna tillverkas i Sverige eller Tyskland. Men visst blir det så att vår verksamhet blir mindre i Sverige men ökar i Tyskland, säger Westerberg.
Svenåke Berglie, vd i underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen, tror att en del underleverantörer kan få det kämpigt.
Enligt Berglie står svenska underleverantörer för 30 procent av Saabs behov av komponenter. I arbetsplatser räknat är det mellan 8 000 och 10 000 anställda i leverantörsföretag som är beroende av Saab och som berörs av hur produktionen vid Saab i Trollhättan utvecklas.

"Bekymmer på sikt"
 Kortsiktigt händer inte någonting direkt eftersom Saab fortsätter som vanligt fram till 2008. Men på längre sikt kan det bli bekymmer när 9-3:an flyttas till Tyskland, säger Svenåke Berglie.
Eftersom den nya lilla Cadillac, som ska börja tillverkas i Trollhättan vid årsskiftet, bygger på samma plattform som 9-3 finns det risk för att även den följer med till Tyskland i ett senare skede, befarar han.
När tillverkningen flyttas från Trollhättan kan de svenska leverantörerna få svårt att haka på. Opel har ju redan sitt nät av leverantörer.
 Det blir nog värst för de leverantörer som ligger ett eller två steg bakåt i kedjan, det är ofta små lokala företag som levererar till större leverantörer. Nu måste de rikta sig mot Rüsselsheim.

Orolig
Berglie oroas också för att den viktiga forskning- och utvecklingsdelen försvinner från Trollhättan och Västsverige. Enligt Aftonbladet kommer Saabs designavdelning att flyttas till Tyskland.
I samband med GM:s besked i fredags att Tyskland får mellanklasstillverkningen var det tyst kring utvecklingsfrågorna. Det enda som uttryckligen sades var att Saab får ansvaret inom GM för det som kallas infotainment, det vill säga ting som radio och GPS.
 Det är inte precis någon av de tyngre delarna inom fordonsutveckling. Att ta fram en plattform från grunden är bra mycket mera än infotainment. Detta gör mig orolig, var ska utvecklingen av bilarna ske? undrar Berglie.

Ökar i Tyskland
GM lovordar Saabs varumärke och säger sig vilja satsa mycket på att utveckla det. Men Berglie ställer sig synnerligen tveksam till GM:s kapacitet i den delen.
 GM har ju haft 14 år på sig att utveckla varumärket, men man har hittills inte visat någon kompetens på området. Jag är inget vidare förtjust i GM:s hantering av Saab.
En annan stor underleverantör till Saab är Lear.
Bolaget vill inte ge några kommentarer eftersom man ännu inte vet hur företaget kommer att påverkas.
Annons
Annons