Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemtjänsten pool protesterar mot schema ändring

/
  • Elisabeth Zellin läser rapporten från kommunen om hur arbetsgivaren ska agera när det gäller pooltjänsterna och känner inte igen mycket av de löften som ges i texten.

För två år sedan inrättades pooltjänster inom omsorgen i Timrå. Kommunen konstaterade snabbt att detta var lönsamt jämfört med att anställa vikarier.

Annons
Nu anser kommunen att pooltjänsterna inom hemtjänsten är för dyr och kräver att anställda ska öka sin arbetstid. Något som slagit ner som en chock bland de berörda, som har svårt att förstå hur poolverksamheten ska fungera om allt schemaläggs.
Vitsen är att vi på kort varsel kan hoppa in och arbeta vid sjukdom eller annan kortare frånvaro, säger Elisabeth Zellin, som 2002 väckte idén pooltjänster för cheferna inom omsorgen.
Detta startades i samband med att kommunen lovat 40 personer som läst undersköterskeutbildning fast jobb.
Hon fick i samband med beslutet ta ansvar för att poolverksamheten byggdes upp. Efter tre månader fick hon sluta.
Det blev för dyrt så jag började jobba ute i hemtjänsten som poolanställd.
Något hon tyckte var okey.
Jag gillar verkligen det här jobbet. Men att vi alltid ska få höra att det kostar för mycket. Det är jobbigt.
Hon har tillsammans med sina arbetskamrater skickat en skrivelse till ansvariga i kommunen. Samtliga poolanställda inom hemtjänsten har skrivit under kravet på att ha kvar samma schema som idag, arbetskläder och kräver samtidigt kompetensutveckling, en egen lokal med mera.
Det var i samband med en utvecklingsdag den 1 februari ute i Söråker som bomben slog ner.
Hela dagen var innehållsrik och matnyttig till slutet då proppen kom som drog luften ut oss. Efter att få höra hur oumbärliga vi var och att vi hade sparat in stora summor i vikariekostnader för äldreomsorgen, så var vi för dyra med vår banktid.
Poolen inom hemtjänsten har 94 procent av en full tid. Man arbetar tre dagar och är ledig tre dagar. Men under dessa tre lediga dagar kan arbetsgivaren kalla ut personalen för tid som är bankad.
Vi vet inte alltid vilken arbetsplats vi hamnar på och det får man ta i en pooltjänst. Men att lägga ut oss på schema i 100 procent känns förödande. Jag tvivlar på att jag orkar det och det gör även en del mina arbetskamrater. Vi behöver dagar för vila.
I ett dokument som kommunen arbetsledning gjort går det att läsa:
"Poolantalet upplevs idag snävt tilltaget och det blir därför viktigt att rekrytera nya poolanställda när någon slutar..."
Det fanns 13 anställda inom hemtjänstens pool när den startade.
I dag är vi tio.
I dokumentet konstaterar ledningen att det är viktigt med kontinuerliga planeringsmöten med poolanställda.
Vi har knappt haft något sedan starten 2004 och vi undrar vart alla löften tog vägen.

Mer läsning

Annons