Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittlinjen hotas av besparingar

Annons
Flera interregionala tåglinjer, däribland Mittlinjen mellan Östersund och Sundsvall, hotas om inte staten tillför extra medel.
Det framgår av Rikstrafikens budgetunderlag till regeringen för de kommande åren.
Statliga Rikstrafiken i Sundsvall upphandlar trafiktjänster för omkring 800 miljoner kronor per år på flyg- tåg-, buss- och båtlinjer där trafikstandarden annars skulle bli för dålig.
Myndighetens ekonomi är ansträngd och besparingar krävs för att få budgeten i balans.
I det budgetunderlag som skickades till regeringen på tisdagen föreslår Rikstrafiken att besparingarna slås ut på flera år för att konsekvenserna inte ska bli allt för brutala för tågbolag och trafikanter.
 Det är inte rimligt att göra det över en natt, säger generaldirektör Staffan Widlert.
Extra anslag
Därför föreslår Rikstrafiken att beslut tas redan i vår om 83 miljoner kronor i extra anslag i år och i snitt 60 miljoner kronor extra per år 20062008.
Därmed skulle besparingarna få fullt genomslag först 2012. Om inga extra medel beviljas så är betydligt snabbare nedskärningar i det statliga stödet till flera interregionala tåglinjer nödvändiga. Det handlar om kraftiga besparingar i det statliga bidraget till tågtrafiken i Bergslagen och till Mittlinjen mellan Östersund och Sundsvall, liksom en halvering av stödet till Tåg i Väst och till tågtrafiken Kust till Kust mellan Göteborg och Kalmar. Bidragen till Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar avvecklas helt.
Flygtrafik
Besparingarna på kort sikt kan dock bli ännu mer omfattande. Rikstrafiken hade i sin besparingsplan från december 2004 tänkt sluta upphandla flygtrafik på tre linjer för att spara pengar: StorumanArlanda, Torsby/HagforsArlanda och PajalaLuleå.
Regeringen beslutade dock senare att den upphandlingen ska fortsätta. Det är emellertid oklart om det ska klaras med de medel som Rikstrafiken har i dag. Beviljas inte extra medel för de upphandlingarna så måste, utöver de tidigare nämnda besparingarna, stödet avvecklas helt till Tåg i Småland/Halland, till tågtrafiken Kust till Kust mellan Göteborg och Kalmar och Blekinge Kustbana när nuvarande upphandlingsavtal går ut.
Annons
Annons