Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nia – träningen som passar alla

/
  • UPPVÄRMMNING. Signe Weiss är instruktör för träningsformen Nia som influeras av yoga, kampsport och dans. Här visar hon deltagaren Inger Sandström en rörelse i början av passet.Foto: Sofie Wiklund
  • TEMPO. Pulsen höjs rejält en bit in i passet.
  • RÖRLIG. Träningen utförs barfota och gör de som tränar mer balanserade, grundade och mer rörliga.
  • KAMPSPORT. Träningsformen influeras av kampsporterna Taekwondo, Aikido och Tai Chi.
  • ANDNING. Passet avslutas med några yogaövningar och fokusering på andningen.

Dans, kampsport och yoga varvas tillsammans i den mjuka träningsformen Nia.
Signe Weiss har tagit den varierande träningen till Sundsvall.
– Nia är sann rörelseglädje för kropp och själ, säger hon.

Annons

Sedan i januari i år har Signe Weiss ett träningspass i veckan i Åkersviksskolans danslokal i Sundsvall. Nia är en ny träningsform för Sundsvallsborna, men firar 30-års jubileum i år. Namnet står för Neuromuscular Integrated Action och skapades i USA av Debbie och Carlos Rosas. De drev en aerobicsstudio tillsammans, men märkte att många fick värk och skador av träningen. Paret beslöt sig då för att prova andra träningsformer där man lyssnar mer till sin kropp och så växte Nia fram.

Träningsformen influeras av kampsporterna Taekwondo, Aikido och Tai Chi och olika danser som Jazzdans, Modern dans och Duncan dance. Yoga och olika tekniker för kroppsmedvetenhet är också en integrerad del.

Leka och stärka

Nia handlar om rörelseglädje, att leka, läka och stärka kropp och själ. Signe Weiss fastnade direkt för den varierande träningsformen.

– Jag har tränat både spinning och bodypump innan men Nia är mer än bara träning, den har en djupare dimension, säger hon.

Utan att ha provat det tidigare åkte Signe Weiss för två år sedan till Höganäs på en Nia White Belt-utbildning under Ann Christiansens ledning.

– Det var något jag bara måste göra, säger Signe Weiss med ett skratt. Jag har aldrig varit instruktör förut men det är jätteinspirerande, säger Signe Weiss.

Kvällens pass förbereds och musiken sätts igång. Just denna kväll är det bara Inger Sandström som kommit till passet, då de andra deltagarna fått förhinder.

– Jag blir mjukare i kroppen av Nia, det går bättre och bättre för varje gång säger Inger Sandström.

Passet är 55 minuter långt utan paus och koreografin plockar rörelser från de 52 rörelser som Nia bygger på och som kan varieras i all oändlighet.

Nia tränas barfota och gör de som tränar mer balanserade, grundade och rörliga.

Mobilitet och stabilitet

Signe Weiss visar rörelserna för Inger Sandström. I dag tränas mobilitet och stabilitet för en bra kroppskontroll.

– Jag är mer som en inspiratör än en ledare. Får man in rörelserna i kroppen så kan man göra sin egen tolkning och lyssna på vad kroppen behöver just för stunden, säger Signe Weiss.

Därtill visar hon hur man kan lägga in känslor i rörelserna och våga ta mera plats om man behöver det.

– Det ska inte göra ont, det är en meditativ och lustfylld stund i rörelse, säger Signe Weiss.

Trots den mjuka träningen höjs pulsen rejält för de som tränar. Nia passar lika bra för atleten som för nybörjaren. För Signe Weiss blev en stel nacke bättre med Nia.

– Jag hade ont i nacken och var stel i skuldrorna efter skidåkning, men jag blev mycket bättre efter passet säger hon.

Det handlar mycket om att hitta tillbaka till kroppens naturliga rörelsemönster.

Passet avslutas med några yogaövningar och fokusering på andningen.

Annons
Annons
Annons