Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Så lockas du att shoppa

/
  • Striden om kunderna. Helena Westerlund menar att exponeringen i butikerna blir allt               viktigare, precis som servicen i butiken. ”Hur bra service butikerna har kommer att  märkas framöver i den här stan. Konkurrensen är knivskarp” säger hon.  Foto: Eva-Lena Olsson
  • Exklusivt. Butiker som vill få produkterna att se  exklusiva ut placerar dem ofta glest. ”Det ska se nobelt ut” säger Helena Westerlund.
  • Godishylla. I Body shops butik är krämer och produkter uppställda efter färger. De härliga kulörerna och snygga förpackningarna ska få oss att lätta på plånboken.  Foto: Eva-Lena Olsson

Färgerna, ljuset, sättet att placera varorna i butiken. Du tänker inte på det. Men allt är genomtänkt för att du ska shoppa så mycket som möjligt. – Vi tar de flesta köpbeslut i butiken, säger Helena Westerlund, utbildningsledare inom handeln.

Utbudet i butikerna är enormt. Man kan köpa samma typ av plagg i de flesta butiker och vi uppfattar bara en bråkdel av sortimentet. Just därför är exponering så viktigt för butikernas försäljning.
– Det är därför vissa butiker flyttar om så mycket. H&M är jättebra på det. Det är tänkt att man ska uppleva att det kommit nya varor varje gång man kommer in i butiken, säger Helena Westerlund, lärare på KY-utbildningen som utbildar butiksledare och säljare i Sundsvall.
Det börjar redan vid skyltfönstret. Tre sekunder tar det att gå förbi ett skyltfönster. På den tiden ska butiken locka in kunden.
– Det får inte vara gyttrigt, utan tydligt och rent. Något som fångar intresset.


Väl inne i butiken är placeringen av varorna väl genomtänkt. Butikerna placerar aldrig lockvaror vid entrén. Det får inte bli stopp redan där. Dessutom är vi svenskar rädda för närkontakt och ser man en flock shoppinghungriga som rotar i en korg vid entrén finns det risk att många går någon annanstans.
Butikerna är uppbyggda för att vi ska gå högervarv och plocka varor med höger hand. Stadium har fått pris för sina löparbanor på golvet, som ”leder” kunden i rätt riktning. Även Ikea får oss kunder att gå runt i hela butiken för att till slut komma till kassan.
– Det är få som går ut från Ikea utan att ha handlat något, säger Helena Westerlund.
Provrummen är också viktiga.
– De ska vara välstädade, inte trånga och mörka. I Sundsvall har man satsat jättemycket på provrummen, säger Helena Westerlund.
Män och kvinnor har olika shoppingbeteenden. Om man ska generalisera kan man säga att kvinnor är samlare och männen jägare, berättar Helena Westerlund.


– Männen vet vad de vill ha. Vi kvinnor vet vad vi eventuellt kan behöva, säger hon.


Ofta blir kvinnor stressade när de shoppar med män. Det optimala för en butiks försäljning är om kvinnan i stället handlar med sin väninna. Då sätter hon oftast sprätt på mest pengar.
– Kvinnor tittar mer på prislappen. Vi har också mer behov av att känna och klämma på plaggen. Om en man hittar rätt storlek – då köper han plagget. Det är därför som herrkalsonger oftast ligger i tre-pack, säger Helena Westerlund.
Ordning och reda vill de flesta kunder ha i butiken. Hänger galgarna glest upplever kunden att kläderna är mer exklusiva.
– Man ska inte uppleva att 47 andra har samma tröja.
Men det finns ett undantag: rea.
– Då ska det vara kaos. Folk älskar reakorgar och hittar du någonting där så tycker du att det är jättebilligt.
De flesta gillar att fynda. Butikerna vet att 100 kronor i rabatt på en 500-kronorströja ”låter mer” än 20 procent rabatt – även om det är exakt samma summa.
Väl vid kassan har de flesta redan inhandlat sina planerade inköp. Där sätter butiken in en sista stöt: merförsäljningen. Här exponeras strumpor, bomullspads, vattenflaskor – allt som kunden inte visste att den behövde.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons