Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab förlorade men produktionen säkrad till 2010

Den här gången lyckades inte David besegra Goliat.
Tyska Rüsselsheim avgick i kraft av sin större tyngd som segrare i kampen mot Trollhättan, men General Motors lovar att fortsätta satsa på Saab som varumärke och premiumbiltillverkare.

Annons
Fram till 2010 är produktionen säkrad i Trollhättan, enligt Europachefen Fritz Henderson.
Han sade också att inga ytterligare nedskärningar är att vänta i Trollhättan, när han på fredagen presenterade GM:s skäl för valet av produktionsort för nästa generation mellanklassbilar.
Det som vägde över till Rüsselsheims fördel var främst att investeringarna redan är gjorda där. Att göra motsvarande investering i Trollhättan skulle kosta två miljarder kronor.

Bredda modellprogram
GM har 15 procent av världsmarknaden för bilar men bara 8 procent i premiumsegmentet, vilket är skälet till att man vill bredda Saabs modellprogram.
Saabchefen Peter Augustsson ser det som positivt att Saab Automobile får fortsätta att utveckla bilar i Trollhättan och noterar samtidigt att det är ytterst få bilfabriker som har så långsiktiga garantier för sin verksamhet.
 Bara för att du ha vunnit grundspelet i ishockeyns elitserie så har du inte vunnit slutspelet, säger Augustsson till TT när han försöker beskriva framtidsutsikterna, som bland annat innehåller en satsning på en helt ny stadsjeep som ska byggas i USA men säljas över hela världen.
Däremot uppger han att nästa Saab 9-5 kommer att byggas i Europa och inte i USA som det tidigare har spekulerats om.

Fundersamma röster
Eftersom beslutet om produktionsort var väntat väckte det inte så upprörda känslor, men visst finns det kritiska röster.
Fordonsindustrianalytikern Matts Carlsson bedömer att GM:s beslut ger möjligheter för Trollhättan på sikt. Men då måste försäljningen öka.
Nicklas Stranne, som arbetade förmiddagsskiftet vid prototypbyggandet, tror inte att fem års respittid räcker för att rädda Trollhättefabriken i längden.
 Fick vi inte denna modellen så lär vi heller inte få nästa.
Tonnie Andersson, ledamot i Metalls förbundsstyrelse och själv anställd på Volvo Aero i Trollhättan menar att det finns risk för att Saab tappar status och hamnar på samma nivå som Opel.
 Samtidigt har GM visat att man tror på fabriken som sådan. Det är positivt att vi ska få tillverka en prestigebil som Cadillac, säger Andersson.

Paketet genomförs
Fordonskomponentgruppens vd Stenåke Berglie oroar sig för hur volymerna ska kunna hållas uppe på Saab och har inget större förtroende för GM som vårdare av varumärken.
Näringsminister Thomas Östros försäkrar att det så kallade Trollhättepaketet kommer att genomföras.
 Alla delar kommer att fullföljas.
Paketet kostar 10 miljarder kronor och innehåller satsningar på väg 44 mellan Trollhättan och Uddevalla, utbyggnad till fyra filer på riksväg 45 mellan Trollhättan och Göteborg samt dubbelspårig järnväg på samma sträcka.
Regeringen satsar även 637 miljoner på forskning och utveckling, bland annat kring IT-stöd i personbilar.
Annons
Annons