Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saabfacket tror på ett billiv efter 2010

Saabfacket har fått ta del av hemlig information om Trollhättefabrikens framtid efter ödesåret 2010.
—  Vi har suttit med GM-ledningen och de har redovisat vilka tankar de har för produktionen. Det gör att det finns en framtidstro, säger Metallklubbens Chresten Nielsen till TT.

Annons
Ägaren General Motors (GM), företrädd av Europaledningens två högsta chefer, meddelade på fredagen stramt att Saab i Trollhättan förlorat slaget mot tyska Rüsselsheim om de framtida mellanklassbilarna.
Men i Trollhättan var det samtidigt en synnerligen glad samling förlorare. Trots ett besked som borde vara nedslående kände sig Saabfolket i Trollhättan som vinnare.
Vd:n Peter Augustsson log sitt mildaste leende när han tog sig an medierna. Ögonen på Metallklubbens ordförande Paul Åkerlund glimrade när han pratade om framtiden efter 2010, trots att GM inte ger några garantier för fortlevnad efter det året. Utåt i vart fall.
 Som du förstå kan jag inte säga så mycket, men viss kunskap om de planer och tankar som finns har jag ju. Och det gör att jag tycker det känns bra. Men samtidigt kan allt förändras också, den här världen är sannerligen omväxlande, säger Åkerlund till TT på lördagen.

"Irriterad"
Det blev klarlagt att efterföljaren till dagens Saab 9-5 inte ska byggas i USA, som det glunkats om, utan i någon av GM:s andra fabriker. Då kan naturligtvis Trollhättefabriken vara aktuell.
 Jag vill inte spekulera om det. Men jag är egentligen lite irriterad, jag tycker att de kunde ha pratat lite tydligare på presskonferensen i går. Men man valde att inte göra det, jag vet inte varför, säger Åkerlund.
Chresten Nielsen som är vice ordförande i metallklubben på Saab i Trollhättan sitter också inne med information som han är förhindrad att föra vidare. Men han lättar aningen på förlåten.
 Det handlar mycket om framtida modellprogram. Vi har suttit med GM-ledningen och de har redovisat vilka tankar de har för produktionen. Det gör att det finns en framtidstro, säger Nielsen till TT.

"Stora förhoppningar"
Han nämner också att GM svängt om i tanken på volymproduktion. Man kräver inte längre en minimitillverkning på 300 000 bilar i Trollhättan, som förra året gjorde 107 000 bilar.
 Nu funderar man över vilka modeller som ska göras och hur de ska fördelas mellan de olika fabrikerna. Det finns många idéer där. När vi hör dem känns det bra, det är därför man kan ha ett leende på läpparna, skrattar Nielsen.
Klart är att Trollhättefabriken i sommar börjar tillverkningen av nya sportkombin 9-3 och vid årsskiftet nya lilla Cadillacen avsedd för Europa. Inledningsvis tänker man serier på 35 000 respektive 10 000 bilar, och det räcker inte långt.
 GM-ledningen har ganska stora förhoppningar på Cadillacen även om den i dag pratar lite försiktigt om 10 000. Det kan bli andra varianter här också, säger Nielsen och syftar bland annat på Cadillacmodeller.
Annons
Annons