Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkt hastighet för bussar med stående passagerare

Sänkt hastighet för bussar med stående passagerare och hårdare krav på högsta antalet passagerare i bilar. Det är några av de nya trafiklagar som Vägverket föreslår.

Annons
Vägverket vill sänka maxhastigheten för bussar med stående passagerare till högst 70 kilometer i timmen.
Vid en olycka riskerar stående passagerare att skadas svårt. Vägverket vill på sikt inte ha stående passagerare, utan att alla passagerare ska vara sittande och helst också bältade.
Den sänkta hastigheten är ett första steg mot detta mål.
Bussar som väger över 3,5 ton får med sittande passagerare köra högst 90 kilometer i timmen på landsväg.
Bussbranschen befarar att lagen om sänkta hastigheter för bussar med stående passagerare kommer att leda till ökade kostnader oavsett om fler bussar sätts in för att alla passagerare ska få plats i sätena eller om fler bussar måste sättas in på grund av att bussarna får längre körtider på grund av den sänkta hastigheten. Branschen har uppskattat kostnadsökningen till 80 miljoner100 miljoner kronor per år. Det är främst storstadstrafiken och förortstrafiken som drabbas av ökade kostnader.
Vägverket föreslår också att det inte får färdas fler passagerare i en bil än vad den är registrerad för och passagerare ska endast få färdas på just de platser som är avsedda för passagerare.
På en motorcykel får passagerare endast åka om föraren har fyllt 18 år och att mc:n är utrustad för passagerare och högst en passagerare får åka med.
Lagförslaget om att begränsa antalet passagerare i bilar är en följd av att det inträffat ett antal svåra olyckor med stora personbilar som haft fler passagerare än vad bilen varit avsedd för.
Annons
Annons