Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sannakajen kan räddas

+
Läs senare
/
  • Tidens tand har tagit hårt på Sanna-kajen. De plåtprofiler som håller upp cementfundamentet har rostat sönder. Bilden är från 2004 och kajen är i dagsläget i betydligt sämre kondition.

Nu finns det förlag på hur Sanna-kajen ska räddas. Kommunen är beredd att skjuta till 300 000 kronor. Förutsättning att det beviljas EU-medel. Hela projektet är beräknat att kosta 5,5 miljoner kronor.

Kajen används av både fiskare, lots, fritidsbåtar och boende på Brämön. Den byggdes sommaren 1976 och enligt den tidens experter skulle konstruktionen hålla i 100 år.
Nu har stora rostskador på de bärande plåtsponten gjort att kajen har landstigningsförbud på grund av den stora rasrisken.
Kommunens medfinansiering av projektet är planerad till 300 000 kronor. Ägaren till kajen, Statens Fastighetsverk, skjuter till 500 000 kronor och beräknar den totala investeringskostnaden till 5,5 miljoner kronor. Då blir hela kajen renoverad.
Kajen har ett stort regionalt intresse därför är det viktigt att ta fram pengar för att rädda den, säger förvaltaren Fredrik Ellgren vid Statens fastighetsverk.
I genomsnitt har kajen vid Brämön haft 500 båtbesök och 300 övernattningar på sommarmånaderna, nu är det tyvärr landstigningsförbud på grund av den stor rasrisken. Sanna-kajen är en av de få djupa och skyddade hamnarna på sträckan Hornslandet och Härnön.
Det finns många som är inblandad i projektet och vi söker fler som är användare av kajen, säger Ulf Westling, ordförande i Sanna Intresseförening som består av 17 familjer som sommarbor på ön.
Föreningen driver finansieringsfrågan i samverkan med Statens Fastighetsverk.
Det är Statens Fastighetsverk som lämnat in en EU-ansökan tillsammans med oss. Nu avvaktar vi vad det kan ge, säger Ulf Westling.
Annons
Annons
Annons