Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

SJ överfklagar datainspektionens beslut

+
Läs senare
/

SJ överklagar datainspektionens beslut om att företaget inte får lyssna när personalen pratar med kunder. Och att man dessutom sparar uppgifter om samtal vid företagets reseförsäljningar i landet.

En av SJ.s callcenter finns i Ånge och nu säger Datainspektionen nej till vad man anser är intrång i den personliga integriteten.
Datainspektionen ifrågasätter inte i sitt beslut att SJ har intresse av att i sin callcenterverksamhet behandla personuppgifter för kvalitetssäkring, planering av verksamheten och kundreklamationer.
Men behandlingen av den anställdes personuppgifter i telefonhanteringssystemet innebär dock en mycket närgången och omfattande övervakning av den anställde. SJ utför medlyssning för kvalitetssäkring och sparar även uppgifter om samtal för reklamationer och statistik.
Det framgår dessutom inte att det finns någon överenskommelse mellan företaget och Seko-facket skriver Datainspektionen vidare i sitt beslut.
SJ:s ledning överklagar nu beslutet till länsrätten i Stockholm.
Annons
Annons
Annons