Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket vill ha 622 stormmiljoner

Vägverket vill ha 622 miljoner kronor i extra anslag av staten för skador på vägnätet efter stormens härjningar i januari.

Annons
I budgetunderlaget för 20062008 har Vägverket stolpat upp posterna för sina extra kostnaderna efter stormen den 89 januari.
Av de 622 miljonerna Vägverket uppger i kostnader ligger 522 akut, vilka verket alltså äskar i extra pengar för att få redan i år. Där ingår 182 miljoner för att åtgärda akuta skador som ned- och sönderslagna vägskyltar, viltstängsel och annat.
 Där finns också kostnader för akutåtgärder som att en massa skogsarbetare helt enkelt har röjt upp vägarna, att de har röjt timmer, säger Gunnar Tunkrans, ställföreträdande avdelningsdirektör på Vägverket i Borlänge, till TT.

"Sönderbrytning"
Ytterligare en post verket vill ha pengar för i år, hela 340 miljoner kronor, rör ökat vägslitage. Tusen- och åter tusentals ton stormfällt timmer ska köras ut ur skogen ofta på vägar som inte är särskilt välhållna från början.
Tunkrans uppger att på vissa vägar har de tunga transporterna ökat hundrafalt.
 Då förstår man att det kostar extra bara att hålla dem i farbart skick. Det handlar om pengar för förstärkningsarbeten, bland annat, säger han.
Men Vägverket specificerar också ytterligare 100 miljoner kronor i stormkostnader som verket vill ha av staten de närmaste åren.
De tunga transporterna får också långsiktig effekt på vägarna, vilket gör att arbeten måste sättas in för att motverka försämrad bärighet, hävdar Tunkrans.
 Vi får helt enkelt en större sönderbrytning av vägstrukturen, och därmed också underhållskostnader.

Önskar tjäle
Men de reella skadorna kommer också att påverkas av vädret. Värme och nederbörd förvärrar läget, medan djup och långvarig tjäle gör att vägarna håller bättre.
TT: Så Vägverket hoppas på kallt väder?
 Ja, stark kyla och bara lite eller ingen nederbörd, svarar Tunkrans.
Verk och myndigheter slåss varje år för att just deras del av statens kaka ska bli största möjliga. Inte sällan äskas medlen först via medierna, för att skapa opinion.
TT: Vad händer om ni inte får de här pengarna?
 Då får vi omprioritera. Och det som vi kan omprioritera på kort sikt är den underhållsverksamhet som vi skulle ha haft i sommar. Det blir alltså mindre ny asfaltbeläggning på de vägar som är hårt slitna i övrigt, svarar Tunkrans.
Annons
Annons