Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Växelfel bakom tågkaos

+
Läs senare

Lördagen var ingen bra dag för den svenska tågtrafiken.
Förseningar och inställda tåg följde i spåren av att Banverket upptäckte fel i en ny typ av kontakt i järnvägsväxlarna.
Men på kvällen förbättrades situationen.

Sent på fredagskvällen beslutade Banverket att av säkerhetsskäl sänka hastigheten vid alla växlar till högst 40 kilometer i timmen, efter att fel hade upptäckts i de så kallade tungkontrollkontakterna på växlarna.
Begränsningen gäller tills alla 7 000 kontakter av den nya typen kontakter kontrollerats och vid behov bytts ut.
Under lördagen arbetade 130 personer med att gå igenom de elektroniska tungkontrollkontakterna.
Ungefär hälften av kontakterna hade undersökts fram till på lördagskvällen och inga nya fel upptäcktes.
Banverket beslutade då att ta bort de hastighetsbegränsningar som gällt för de växlar som kontrollerats.

Fler förseningar
Fortfarande är det lika många kontakter till som ska undersökas och det kommer att bli förseningar även under söndagen.
 Det kan bli smärre förseningar i Stockholmsområdet på söndagen. I södra Sverige kommer det nog också att bli förseningar och en del inställda tåg, säger Ola Nilsson, pressansvarig vid Banverket, till TT.
Under lördagen drabbades SJ:s resenärer på fjärrtågen av förseningar på mellan 20 och 30 minuter i genomsnitt, i en del fall var förseningarna längre, enligt Magnus Andersson vid SJ:s pressjour.
Connex, som bland annat kör trafik från Göteborg och Stockholm upp till Norrland, räknade med förseningar på mellan 10 och 90 minuter.
Tågtrafiken i Skåne drabbades till en början hårt av Banverkets beslut att kontrollera växlarna.
 På lördagsförmiddagen var det en del förseningar och ungefär vart femte tåg ställdes in, sade Gösta Ahlberg vid Skånetrafikens pressjour till TT.

Fel information
Banverket upptäckte tre kontaktfel i växlar, två vid Hässleholm och ett i Sörmland, vid rutinkontroller. De innebar en risk för att trafikledningen får fel information om hur växeln ligger.
 Vi misstänker att felet har uppstått därför att den ström som de matas med har varit ojämn. Att felet i så fall skulle finnas i ställverket som matar dem, säger Ola Nilsson.
Efter att det sista felet upptäcktes kontaktade Banverket Järnvägsstyrelsen i fredags. Järnvägsstyrelsen krävde då att verket skulle vidta åtgärder om man inte till 100 procent kunde garantera växlarnas läge. Därför togs beslutet att sänka hastigheten.
 Det var ett väldigt tungt beslut med tanke på konsekvenserna för tågresenärerna och för godstrafiken, men säkerheten kommer alltid främst, säger informationsdirektör Per Olof Apel vid Banverket .
Han tonar ner risken för att en olycka skulle kunna inträffa på grund av felen.
Då måste ett föremål, exempelvis en stor sten, hamna på ett visst ställe i en växel och hindra den från att lägga om.
Annons
Annons
Annons