Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Stefan Nordvall: Sprucken slang räddade mig från lunginflammation

+
Läs senare
/

Löven faller och vemodet rullar in i samma takt som almanacksbladen trillar ur kalendern.

Hösten är långt gången och det är hög tid för vinterdäck.

Och vad värre:

Det är tid att parkera entusiastfordonen för den här säsongen.

Samtidigt kan jag konstatera att det inte alls blev så många kvalitetsmil med V8-muller i sommar som jag hade önskat.

Långt ifrån.

Tiden har en tendens att inte räcka till för allt numera.

Men har man äldre bilar så ska man försöka hålla dem rullande så mycket det går. Inte minst för miljöns skull. Okej, en 1960-tals jänkare med V8 drar ett par liter milen, men tänk så vacker miljön blir då du glider fram på vägarna och ser till att försköna omgivningen för dina glada medtrafikanter.

Det var ungefär så jag resonerade när jag tog en av årets sällsynta turer i höstas med min El Camino när jag behövde lite diverse från mataffären.

När jag gled i väg så noterade jag lite rök i backspegeln.

Optimistiskt nog så hoppades jag på att det var korvgrillning i grannskapet så jag lät det hela bero och passade på att göra en lättare burnout för att skingra röken.

Efter att ha handlat klart på affären noterade jag en underlig pöl under bilen. Det fanns dock inte en hundägare inom synhåll som jag kunde skälla på, så det var bara att lasta flaket fullt med varor och gasa hemåt igen.

Trodde jag.

Plötsligt så var kraften i motorn som bortblåst. Och inte kom jag uppför den lilla backen heller och det var nu som jag noterade ett mörkt fuktigt spår hela vägen på asfalten där jag hade kört.

En snabb besiktning visade att det gått hål på en slang till automatlådekylaren, därav röken, pölen och spåret. Det är egentligen märkligt hur långt 12 liter olja kan räcka när det är på väg att rinna ut.

Sålunda avslutades säsongen med bogsering vilket inte hör till ovanligheterna när man pysslar med amerikanska kvalitetsprodukter, tvärtom, det hör till hobbyn. Det var dock inte så jag ville göra mig redo för den kommande årstiden med snö is och allmänt köldinferno.

Nu får lastbilen stå och skämmas några månader, och efter att ha bytt slangen hoppas jag att växellådan lagar sig själv.

Jag hade annars vid ett svagt ögonblick tänkt skaffa dubbade vinterdäck och åka lastbil året runt och få drifta lite i rondellerna. Men så var det ju det där med brister i värmepaketet, och att jag började frysa om smalbenen redan i början av oktober.

När jag tänker tillbaka på det hela så var det kanske tur att slangen till växellådan sprack.

Det är trots allt inte särskilt kul med lunginflammation heller.

Läs också: Ingen skitsak att hinna hitta en toa

 

 

Plus

Garagesäsongen är här igen, och eftersom det nästan aldrig är något att se på tv kan man lika gärna gömma sig ute bland verktygen och försöka göra någon nytta.

 

Minus

Det blir allt fler amerikanska motorprogram att se på bland alla kabelkanaler vilket gör att det blir mindre tid till att göra någon nytta i garaget.

Annons
Annons
Annons