Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personlige tränarens bästa tips för att komma igång

/
  • bäst på gymmet.  Enligt Joacim Keusch är också armhävningar jättebra träning. De går att göra på flera olika sätt och tränar i huvudsak triceps och bröstmuskeln, men också magmusklerna och benen eftersom man måste stabilisera kroppen. ”Man aktiverar flera muskelgrupper och kroppen måste jobba mycket vilket är bra för blodcirkulationen och hjärtat”, säger han.  Foto: MATS OLSSON

Du har allt att vinna på att komma igång med träningen.

Personlige tränaren Joacim Keusch tipsar om hur.

– Det är aldrig för sent att börja, säger han.

Annons

Har du ett stillasittande jobb och tar bilen överallt av bekvämlighetsskäl?

Då är du inte ensam – vi rör oss allt mindre i vardagen.

För den som lever ett stillasittande liv kan träning och motion vara nyckeln till hälsa.

– Att må bra är hela poängen med träning. Det har inte att göra med estetik och hur vi ska se ut, det är ointressant så länge vi håller oss inom hälsospektrat, säger Joacim Keusch.

Han har varit personlig tränare i tio år och jobbar i dag på Gold’s gym i centrala Sundsvall – här ger han dig sina bästa tips för att lyckas med träningen.

• Kom igång

För den som aldrig tränat flitigt kan det vara svårt att veta hur man ska komma igång. Det viktiga är att börja lugnt så att man inte överbelastar kroppen.

– Man kan köra ett ganska enkelt basstyrketräningsprogram. Lär man sig styrketräna på rätt sätt är det det mest skonsamma för kroppen, säger Joacim Keusch och fortsätter:

– Eller så kan man komma igång med promenader. Börja fint och mjukt för kroppen och öka därefter gradvis.

Joacim Keusch säger att det viktigaste är att hitta en träningsform som är rolig eftersom det då alltid blir mycket lättare att verkligen komma iväg för att träna.

Han menar också att det är bra att boka tid med en instruktör för att lära sig basövningar på gymmet.

• Sätt upp mål med din träning

När du har börjat träna gäller det att hitta motivationen att fortsätta.

– Jag tycker personligen att det är viktigt att sätta mål, jag tror att ju starkare anledningen att träna är desto lättare är det att hålla igång, säger han.

Han tipsar om att sätta upp delmål på vägen till det större målet.

– Då ser man att det går framåt och om man uppnår dem blir man mer motiverad.

• Gör träningen till en rutin

Joacim Keusch ser det som en fördel att vara medlem på ett gym eller träningsanläggning eftersom träningen då lättare blir en rutin. Men han säger också att man kan träna hemma – så länge man avsätter tid för det.

– Det hjälper att man har rutiner. Har du ett pass på gymmet planerar du in det i din kalender. Det måste du göra även om du tränar hemma, det är så lätt att mycket annat kommer i vägen.

– Styrkan i rutiner är att du inte kan förhandla om det. Den bokade träningstiden är lika viktig som ett bokat möte, fortsätter han.

• Få in mer motion i vardagen

Joacim Keusch säger att man inte ska underskatta vardagsmotionen.

– Allt det där lilla extra är värdefullt. Det paradoxala brukar vara att de som rör sig mest i vardagen också är de som tränar mest.

Ett bra sätt att röra sig mer i det dagliga livet är att ta trapporna i stället för hissen.

– Sedan brukar jag rekommendera dem som tar bilen till jobbet att parkera 15 till 20 minuters promenad bort, om man åker buss kan man hoppa av två stopp innan man brukar. Det är ett enkelt knep för att få lite rörelse och frisk luft på morgonen.

Annons
Annons
Annons