Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Fakta: Livsmedelskedjor

+
Läs senare

Ica är störst i Sverige med en marknadsandel på 37,3 procent av dagligvaruhandeln. Därefter följer Coop med 17,5 procent, Axfood med 17,1 procent och Bergendahl med 2,9 procent.
Lågpriskedjor som Liedl och Netto står fortfarande för en blygsam andel av dagligvaruhandeln eller några procent.
De stora livsmedelskedjornas egna varumärken står för knappt 15 procent av dagligvaruhandelns samlade omsättning eller 30 miljarder kronor.
En relativt stor andel av de egna varumärken är frysta grönsaker och fryst fisk, matlagningsolja, toapapper, sylt, saft, sköljmedel och kemisk-tekniska produkter.
Om några år väntas de egna varumärkena uppgå till 25 procent av dagligvaruhandelns omsättning.
Stora svenska livsmedelstillverkare är bland andra Swedish Meat, Findus, Felix, Abba, Arla, Ceralia och Pågens. (TT)
Annons
Annons
Annons