Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler korridorprojekt längre norrut

/

Det är inte bara i Mittnorden som EU pumpar in pengar för att skapa en ny transportkorridor. Ytterligare två liknande projekt drivs från Västerbotten och Norrbotten.

Annons

Björn Amnow, utvecklingsansvarig för Delta Terminal AB konstaterar att Umeå kommun kommer att gå in som delägare i ett färjebolag.

– Umeå kommun har investerat 1,5 miljarder kronor i en kombiterminal, säger han.

Det händer också saker i Västernorrland. Delta Terminal som driver hamnarna i Söråker och Härnösand bygger nu upp en logistikpark i Torsboda.

– Vi hoppas att rederiet som trafikerar Finland Tyskland och Härnösand marknadsför sig så det kan bli fler transporter med gods till och från Härnösand.

Under några år trafikerade en bilfärja Härnösand – Kaskö. När det startades en motsvarande färja mellan Wasa och Umeå blev konkurrensen för stor. Mellan Umeå – Wasa blir det nu också en passagerarfärja. Projektledare Per-Åke Hulstedt för NECL II i Mittnorden menar att det ena projektet inte behöver förta det andra.

– Det finns ingen järnvägsförbindelse från Umeå rakt västerut till Norge, påpekar han bland annat.

Infrastrukturstrateg Mårten Edberg i Västerbotten pekar på att det kan finnas synergifördelar.

– Att bygga upp nya affärslogistiker tar tid, säger han och uppger att i Västerbotten har han arbetat med detta sedan 1998.

I Västernorrland har olika EU-projekt pågått sedan 1996 för bättre förbindelser.

Umeå ser hamnen i Mo I Rana som sin norska partner medan Västernorrland ser Trondheim som sin. Norrbotten Narvik där det gjorts miljardinvesteringar i en ny containerhamn.

Annons
Annons
Annons