Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

"Ge arbetslösa bättre hjälp"

+
Läs senare
/
  • Arbetsförmedlingen måste generellt sett bli mycket bättre på kontakter med arbetsgivare, menar Edvard Hamilton och Carina Lindfelt, Svenskt näringsliv.

Arbetsförmedlingen är alldeles för ineffektiv. Det drabbar de arbetslösa, företagen och hela samhället.
Det anser Carina Lindfelt, arbetsmarknadschef på Svenskt näringsliv.

I går var hon och kollegan Edvard Hamilton i Sundsvall för att träffa företagare och ge sin syn på arbetsmarknaden.

– I dag går sju av tio rekryteringar i Sverige via informella kanaler. Bara 16 procent av de arbetslösa som fått jobb har fått information om jobbet via arbetsförmedlingen, hävdar Carina Lindfelt och Edvard Hamilton.

Att arbetsförmedlingen inte når ett bättre resultat beror, menar de, bland annat på myndighetens otydliga roll med många olika uppgifter, som att upphandla coachföretag.

– Alla begriper att man inte kan upphandla över 900 coachföretag och försöka ha uppföljning på det sedan, menar Carina Lindfelt.

Hon anser också att arbetsförmedlingen med 13 000 anställda och en omsättning på 70 miljarder kronor är väldigt ineffektiv.

– Titta på Trygghetsrådet och Trygghetsstiftelsen, som hjälper uppsagda tjänstemän respektive kollektivanställda. Där får 80–90 procent ett nytt jobb, i regel inom 5–6 månader. Och de lyckas även med personer som har handikapp. Det handlar inte om resurser, utan om hur man jobbar.

Hon anser förstås att externa aktörer behövs.

– Men låt någon annan än sköta dem. Arbetsförmedlingen ska fokusera på att förmedla jobb och se till att varje arbetslös får rätt hjälp. För att nå dit måste deras kontakter med arbetsgivarna bli mycket bättre.

Annons
Annons
Annons