Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Här kommer 16 ton i 85 knyck

+
Läs senare
/
  • Med ett brak går den 16 ton tunga lastbilen in i vägräcket som ger efter. Lastbilen börjar luta mot räcket så mycket att den sedan lägger sig på sidan och kanar en bra bit. Men i början håller den sig i det egna körfältet, inom den gräns som är utritad – med tandkräm.
  • Lastbilen hamnade på sidan och kanade längs körbanan. Inte vad Birstaverken hade hoppats på. Samtidigt är tanken med testet att se vad som behöver förbättras innan räcket ska testas av ett oberoende institut för godkännande.
  • Genomgång av säkerheten inför testet. I värsta fall kan vajern som drar lastbilen gå av och lastbilen kan ta en helt egen väg. Skulle då inte heller nödbromsen fungera, så gäller det att ha en bra säkerhetsmarginal. Inget av det hände dock.
  • Birger Larsson, vd för Birstaverken.
  • Lastbilen hamnade på sidan och kanade längs körbanan. Inte vad Birstaverken hade hoppats på. Samtidigt är tanken med testet att se vad som behöver förbättras innan räcket ska testas av ett oberoende institut för godkännande.
  • Förarhytten är tom när testet genomförs. Att dundra in i ett vägräcke i 80 kilometer i timmen är inte något som man vill utsätta sig för.
  • Ordentligt tilltygat blev den här delen av vägräcket. Det gav efter, men det höll. En teori direkt efteråt var att den övre delen av räcket möjligen gav för dåligt stöd för lastbilen, som fick slagsida och välte.
  • Den ena av tre kameror monteras innan testet. Birstaverkens vd Birger Larsson tar hjälp av en traktor för att nå upp. Kameran ska dokumentera smällen och tar 120 bilder per sekund.
  • Med hjälp av en tjock vajer styrs den förarlösa lastbilen på rätt kurs för att gå in i räcket med 20 graders vinkel.
  • Med ett brak går den 16 ton tunga lastbilen in i vägräcket som ger efter. Lastbilen börjar luta mot räcket så mycket att den sedan lägger sig på sidan och kanar en bra bit. Men i början håller den sig i det egna körfältet, inom den gräns som är utritad – med tandkräm.

En Scanialastbil kommer ångande i över 80 kilometer i timmen.

Inte undra på att ledningen för företaget Birstaverken i Sundsvall var lite nervös när deras nya vägräcke skulle testas.

Och en smäll blev det...

– Det gick inte som vi hoppats, men ganska bra ändå. Nu vet vi vad vi behöver förbättra till nästa test, säger vd Birger Larsson.

Väg- och broräcken är Birstaverkens viktigaste produkter. Att få fram ett nytt räcke som blir konkurrenskraftigt på marknaden kan betyda stora inkomster och mycket jobb för framtiden.

– Det här är en ny typ av räcken för oss och hittills har vi säkert satsat fyra miljoner kronor på det i första utvecklingsskedet. Och det lär bli mer. Det gäller att ta fram ett räcke som klarar kraven, men där man ändå håller ner kostnaderna, säger Birger Larsson.

Företaget tror mycket på räcket och har redan lyckats sälja in det på delar av den nya vägen mellan Motala och Mjölby i Östergötland. En prestigeorder värd över 50 miljoner kronor – företagets största hittills.

Det är också tänkbart att räcket kommer att sättas upp på vissa sträckor längs nya E4 Sundsvall. Trafikverket är på väg att ställa hårdare krav på hur mycket vissa vägräcken ska klara.

Birstaverkens nya räcke är högre och ska klara större och tyngre fordon.

– Det är viktigt på särskilt känsliga sträckor, där det exempelvis finns vattentäkter eller där det går ett höghastighetståg nära motorvägen. Tanken är att räcket ska ta emot den stora energimängden vid smällen och låta fordonet följa räcket en bit innan det förs ut på körfilen igen, berättar Birger Larsson.

Men samtidigt som det ska klara smällen från en tung lastbil ska också en vanlig liten personbil också kunna köra in i räcket i 100 kilometer i timmen utan att smällen blir så hård så att alla i bilen omkommer.

– Det är lite som att fånga ett fallande ägg. Blir uppbromsningen för snabb, så går ägget sönder. Dessutom ska man klara ägg från både en struts och en kolibri, förklarar Birger Larsson med en målande metafor.

Annons
Annons
Annons