Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Krav på infrastruktur

/
  • Projektledare Per-Åke Hulstedt för NECL II är optimistisk men tror det kommer att ta tid innan nödvändiga infrainvesteringar blir verklighet.

Det går trögt att skapa infrastruktur och marknadsföra transportsystem från Ryssland genom Västernorrland och Jämtland till Norska atlantkusten.

1996 startades ett EU-projekt med länsstyrelsen i Västernorrland som projektägare. Målsättningen var att skapa förutsättningar för en väst-östlig transportled. Ett Mittnorden samarbete med Ryssland som deltagare.

Under onsdagen var det slutkonferens på södra Berget för det tredje EU-projektet med samma målsättning och inblandade konstaterar att det inte hänt så särskilt mycket. Det troliga är nu att man använder resultatet för att söka ytterligare pengar från EU för att starta ett fjärde projekt.

Projektledare Per-Åke Hultsedt konstaterar att det handlar om en lång process för att nå målsättningen. Samtidigt konstaterar han att en del har hänt och kommer att hända.

– Meråkerbanan kommer att elektrificeras, säger han. Vilket är viktigt för att kunna köra tunga transporter till Trondhem. Diesellok klarar inte det.

Vidare lyfts det fram att ett finskt rederi har börjat använda hamnen i Härnösand för att lossa gods från Finland som ska vidare ut i världen. Men det finns också en ekonomisk aspekt.

– Vi måste få till en fungerande gränsövergång till Ryssland. Det är väntetider upp till 72 timmar mellan Finland och Ryssland. Samtidigt är det för få gränsövergångar. Skulle det lösa sig kommer kapitalbindningstiden att minska med tre till fyra veckor för transporter till och från Kina. I dag går dessa via båt runt Asien.

Per-Åke Hultstedt menar att det saknas en brist på politiska beslut när det gäller infrastruktursatsningar som sker i samarbete med olika länder.

– Varje land ser oftast till sina egna behov, vilket handlar om att blidka lokala väljare.

Argumentet för en mellankorridor är bland annat miljövinster. Istället för vägtransporter söderut ska varor transporteras tvärs över. Vilket ger en kortare sträcka till in- och utskeppningshamnar. Det senaste projektet är döpt till Mittnordic Green Corridor II.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons