Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ökad försäljning med 25 procent

+
Läs senare
/
  • I går startade Birsta City sitt jubileumsfirande. Centrumchefen Anna-Lena Wessén är särskild nöjd med att man lyckades boka Robin Stjernberg innan Melodifestivalen.

På fem år har omsättningen i gallerian Birsta City ökat med 25 procent, från 800 miljoner kronor till dryga en miljard.

– Besökarna är ungefär lika många nu som då, men de stannar längre och handlar mer, säger centrumchefen Anna-Lena Wessén.

Den här veckan jubilerar gallerian i dagarna fem. Det är lite av en tjuvstart, för det är på skärtorsdag som den faktiskt fyller fem.

– Men då är många bortresta och har annat för sig, förklarar hon.

I går morse firade personalen i gallerian med tårta innan man öppnade butikerna.

Anna-Lena Wessén tror att jubileet kommer att locka storpublik.

– Vi kommer att sätta nytt besöks- och försäljningsrekord för månaden mars.

Det har man bäddat för genom att bland annat ta dit ett antal artister till de tre scenerna. Höjdpunkten tror hon blir Robin Sternberg.

– Vi lyckades boka honom innan Melodischlagerfestivalen, precis som vi lyckades med Charlotte Perrelli innan hon vann, berättar Anna-Lena Wessén, som dock själv röstade Yohio.

– Man är väl lokalpatriot.

Den 27 mars 2008 öppnade den nya gallerian. Under de två år som då gått sedan Ikea flyttat till sitt nybygge hade hela huset byggts om och byggts till i omgångar.

– Det är faktiskt bara McDonalds som fortfarande ligger kvar på samma ställe, alla andra har fått flytta till nya lokaler, ibland mer än en gång.

Antalet butiker har hela tiden legat kring 90–95. I dag finns tre lokaler lediga.

– Vi behöver ha en liten vakans för att ha lokaler att erbjuda. Annars hade vi exempelvis missat kedjan Volt, en av våra tre nya butiker som just öppnat, säger Anna-Lena Wessén.

Höjdpunkten under de fem åren är lätt att peka ut.

– Det var förstås när vi två år i rad, 2010 och 2011, utsågs till landets populäraste köpcentrum. Och eftersom det är besökarna som väljer, så är det ungefär som att vinna Jerringpriset i idrott.

Om två år öppnar Ikea och ett antal andra butiker i Umeå.

– Det betyder att ett antal besökare väljer Umeå i stället. Men Birsta har alla affärer samlade, i Umeå är de utspridda på flera handelsområden. Dessutom gör nya E4 att vi kan locka fler hälsingarna till Birsta. Så vi hoppas få behålla ungefär samma nivå som i dag.

Anna-Lena Wessén gillar förstås att shoppa.

– Det senaste jag köpte var en jacka, på rea. Annars har jag en passion för skor och köper alldeles för många, tycker i alla fall min man, säger hon och skrattar.

Annons
Annons
Annons