Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Rekordstort tapp för Midlanda

+
Läs senare
/
  • Det går allt tyngre för Midlanda. I november reste 9 500 passagerare färre än i november i fjol. Och nästan 6 000 färre än i oktober i år.

Oktober var en svart månad för Midlanda, i november blev tappet rekordstort.
Antalet passagerare minskade med 9 500 personer jämfört med samma månad i fjol. Mer än var fjärde passagerare försvann således.

Vi har tappat hela året. Nu har dessutom lågkonjunkturen bidragit till att öka det tappet, konstaterar B-O Lindgren, flygplatschef på Midlanda.

Hittills i år har Midlanda förlorat drygt 31 000 passagerare. Men mer än hälften av det tappet har kommit under de två senaste månaderna, oktober och november. En klart oroande utveckling.

Vi är mitt i lågkonjunkturen och man ser nu hur företagen och det offentliga drar åt, särskilt när det gäller resandet. Eftersom vi har så mycket exportindustri i området så märks det ännu mer här, säger Dick Jansson, vd för Handelskammaren.

Nedgången för Midlanda är också mycket större än för inrikesflyget i hela landet, som minskade med 16 procent i november.

Om knappt två veckor ska dessutom riksdagen ta ställning till om Midlanda ska förbli en nationell strategisk flygplats. Blir svaret nej måste kommunerna ta över driften.

Dick Jansson jobbar tillsammans med kommunpolitiker, företag och facken på Midlanda för att försöka ändra på det förslag som lagts, och som innebär att Midlanda inte längre ska vara nationell flygplats.

Vi har uppvaktat trafikutskottet, vi skriver debattartiklar och brev till våra riksdagsmän. Men det är svårt att säga om vi lyckas. Möjligen gynnas Midlanda lite av att SAS nu beslutat lägga ner sin trafik i Örnsköldsvik, tror Dick Jansson.

Annons
Annons
Annons