Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallsflyg satsar på att ta 55 000 resenärer

Sundsvallsflyg tänker ta minst 55 000 resenärer, dvs en femtedel av flygmarknaden till Stockholm. Samtidigt planerar SAS att om precis två veckor anlägga moteld i kriget om passagerarna.

Annons
I måndags, då Sundsvallsflyg startade, var representanter ur ledningen för SAS Sverige på Midlanda.
Det är en ren slump att det blev samma dag, försäkrar Andris Zvejnieks, kommunikationsdirektör på SAS. Vi är ute på flera flygplatser i landet för att lyssna på våra resenärer, berättar han.
De senaste tre åren har trafiken på Midlanda tappat 100 000 passagerare till bil, tåg och buss. Eftersom SAS stått för 90 procent av trafiken, så har bolaget drabbats hårt.
Nu satsar uppstickarna Fly Me och Sundsvallsflyg på att pressa priserna. För att få in en ordentlig fot på marknaden driver det sistnämnda bolaget en kampanj med enbart röda priser, vilket betyder 25 procent av ordinarie pris.
Vi kommer att ha röda priser på alla avgångar under hela mars och troligen också delar av april. Därefter kommer vi att ta ut ordinarie pris på turerna som främst riktar sig till affärsresenärer, säger Christina Rylander-Bergqvist, chef för Sundsvallsflyg.
Och det är förstås främst kring affärsresenärerna som slaget står. Bolagen har särskilda erbjudanden som ger ombokningsbara biljetter till ett lägre pris än det ordinarie.
Innan Sundsvallsflyg startade trafiken försökte de knyta upp många företag som kunder.
Vi hade som mål att få in 20-25 procent av vårt årsbehov och det lyckades, säger Christina Rylander-Bergqvist.
Bolaget behöver dock ha 35-40 passagerare per tur och till ett snittpris på uppskattningsvis 600-700 kronor.
SAS sänkte nyligen priset på stand by-biljetter för de under 26 år från 300 kronor till 200 kronor. De erbjuder nu även enkelbiljetter för 450 kronor på sträckan Sundsvall-Stockholm.
Men på de attraktivaste turerna är SAS fortfarande mycket dyrare än konkurrenterna. Andris Zvejnieks lovar heller inte några ytterligare prissänkningar när bolaget presenterar sitt nya inrikeskoncept den 16 mars.
Samtidigt betonar han att SAS inte har några planer på att dra in någon av dagens sju avgångar från Midlanda till Stockholm.
Nej, tvärtom är vår ambition att öka antalet direktlinjer i landet. Våra kunder tycker att det är viktigt att vi har många avgångar, inte minst för att lätt kunna nå anslutningsflyg både inrikes och utrikes.
Men han vill inte avslöja detaljerna i det nya SAS-paketet.
Vi ska visa bredden och kunderna kommer att märka att vi lyssnar på dem.
Så vem vet, kanske blir det prissänkningar ändå.
Annons
Annons