Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppror för bättre tågtrafik

/
  • Sverige har bommat underhållet av järnvägstrafiken i många år, konstaterar Åke Johansson och Jan-Erik Olsson, på facket Seko. Nu deltar facket i Tågupproret för att få politikerna att prioritera järnvägen.

På tio år har antalet banarbetare minskat med 1 500 personer.

– Inte undra på att tågtrafiken har problem. Nu måste det bli en ändring, anser Åke Johansson och Jan-Erik Olsson på fackförbundet Seko Mellannorrland, som är en av aktörerna bakom det nystartade Tågupproret.

Annons

Aktionen startade så sent som i söndags och bakom den står Seko mellannorrland och Seko södra, Miljöförbundet Jordens vänner och Järnvägsfrämjandet.

– Målet är att få med fler organisationer, fler människor och sätta tryck på politikerna. De måste bestämma sig för att satsa på järnvägen. Sverige har ju haft bland det sämsta järnvägsunderhållet i Europa i många år, säger Åke Johansson.

I förrgår gick SJ-ordföranden Ulf Adelsohn ut och krävde höjda avgifter från trafikbolagen, inklusive SJ, för att kunna öka underhållet på järnvägen.

– Det räcker inte. Ökade avgifter ger dessutom höjda priser och det missgynnar tågtrafiken, tycker Åke Johansson.

Där har han stöd av godsföretaget Green Cargo som protesterat mot idén.

Åke Johansson vill att vinstkraven på de statliga järnvägsbolagen tas bort för att slippa höjda priser för resenärer och gods, samt vill se en tydlig prioritering från politikerna.

– Trots att regeringen nu nyligen föreslagit 500 miljoner kronor extra till underhåll, så minskar ändå anslagen totalt sett med 200 miljoner nästa år. Om man inte skjuter till mer pengar.

Han arbetar till vardags som tågmästare och får därmed ta emot klagomålen från resenärerna.

– Det är klart att folk blir förbannade när det inte fungerar. Risken är uppenbar att tågen tappar resenärer, vilket skulle drabba miljön, menar Åke Johansson.

Han längtar tillbaka till den tid då ett bolag, SJ, skötte hela ruljansen.

– Avregleringen har mest inneburit att de statliga bolagen från Norge, Danmark, Tyskland och Finland tagit över verksamhet i Sverige. Och att allt blivit mycket krångligare, säger han och tillägger:

– Nu har vi 1 500 personer fler på kontoren i stället för ute på fältet. Folk som sitter och räknar på anbud från olika bolag.

Att fler bolag blir inblandade försämrar också säkerheten, anser Jan-Erik Olsson och pekar på de dödsolyckor som inträffat på bangårdar.

Åke Johansson berättar att Sverige i dag bara har två snölok, för tio år sedan fanns det 20 stycken.

– Sådana investeringar är mycket lättare att göra om man har en aktör i stället för många olika bolag.

Han tror att många resenärer stödjer Tågupprorets krav.

– Uttrycket "det går som på räls" gäller tyvärr inte längre.

Annons
Annons
Annons