Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anita Jacobson: Rörelse gör susen för hjärnan

/

Annons

När vi är i rörelse tänker vi klarare, får idéer och blir mer kreativa. Om jag ska lära mig en text så gör jag det alltid stående eller gående och på så vis har jag tränat in långa program som jag sedan framfört på scen utantill. Det har fallit sig naturligt att det är så jag gör när jag tränar in en text. Står eller går.

Och nu efter att ha läst Anders Hansens bok "Hjärnstark" så förstår jag varför denna metod fungerat så bra för mig; för faktum är att vi tänker bättre stående och gående. Och genom rörelse som i en promenad aktiverar vi de delar av hjärnan som gör att vi minns ord bättre. Många har bilden av att hjärngympa är att lösa korsord eller spela schack men forskning visar att det bästa för att hålla igång sin hjärna är fysisk motion. Och glädjande är att hjärnan har förmågan att skapa nya celler under hela ens livslängd.

Den del av hjärnan som påverkas allra mest av att vi rör på oss har formen av en sjöhäst och fått namnet hippocampus. Och det är en så fantastisk del i vår makalösa hjärna att man nästan blir lite förälskad i den! Det är här vi kontrollerar minnet och vår rumsuppfattning – hjärnans GPS. Och precis som sjöhästen som lever i par har vi blivit utrustade med en i varje hjärnhalva, stor som en tumme. Och det är i den charmerande hippocampus som nybildningen av hjärnceller sker med stor tydlighet vid motion.

Att hela vårt psyke och mående påverkas av vår tids stillasittande kan vi se i den ökande sjukskrivningsstatistiken och den enorma mängd av antidepressiva läkemedel som skrivs ut. Vår hjärna är inte byggd för åtta timmar på en stol vid datorn eller skolbänken. Den är byggd för ett liv på savannen i rörelse. Människans ursprung skvallrar även om varför vi i grunden är lata och gärna väljer tevesoffan framför att ta en springtur. För på savannen gällde det att spara på sina resurser – att inte göra sig av med kalorier då det var ont om mat. Så där av lusten att äta upp hela chokladasken med en gång – så att ingen annan hinner före!

Det är i det här perspektivet vi ska se behovet av träning – inte för att få magrutor eller en snygg kropp till beach 2017 utan för att vår hjärna och mående behöver det.

Anders Hansen skriver lätt och ledigt om detta fascinerande organ på 1,3 kg som rymmer en människas hela liv – och ger oss insikt om att det går att påverka vår åldrande hjärna och sjukdomar som demens och depression bara genom att ta en daglig promenad på 45 minuter. En billig medicin utan biverkningar förutom möjligen träningsvärk.

Han tar även upp ADHD, att det finns hos oss alla i mindre eller större grad och hade en viktig funktion då när vi levde på savannen. En helt ny bok kommer till hösten där han fördjupar sig i detta ämne med titeln "Fördel ADHD – Var på skalan ligger du?"

Något annat som är positivt för vår plastiska och formbara hjärna och som skapar nya celler är sex. Kanske framtidens raggningsreplik kommer att vara "Vill du följa med hem och göra nya hjärnceller?" Låter faktiskt mer lockande än att titta på någons etsningar.

Annons
Annons
Annons