Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bilmek i bikini bygger muskelbil

+
Läs senare
/

Hon är bildesigner, mekaniker och bikinibrud - i en och samma person. Konstnären Liz Cohen bygger om en östtysk Trabant till en amerikansk El Camino i ett projekt som redan har retat vissa.

På jättelika fotografier poserar hon i stringbikini och högklackat, med ett svetsaggregat eller en pneumatisk slipmaskin i högsta hugg. Det är bilder som redan i förväg har väckt undran hos en del. Vet konstnären vad hon håller på med? Inser hon inte att hon bidrar till objektifieringen av kvinnor?
Liz Cohen möter upp i Färgfabriken i Stockholm, klädd i jeans och bylsig tröja, väl medveten om den kritik som har riktats mot henne.
Eftersom jag inte kan svenska så har jag bara fått den återberättad för mig, säger hon. Men jag har förstått att det handlar om att jag bidrar till objektifiering. Jag vill bara säga att jag är medveten om att de här bilderna är provokativa, att jag leker med dem, men att de för mig bara är en del av ett större sammanhang.
För Liz Cohen handlar projektet "Bodywork" inte först och främst om kön om att leka med bilden av manligt och kvinnligt utan om människans behov av att passa in i olika sammanhang. Bilbygget är ett försök att se om det möjligt att ta sig in i en annan grupp, utan att vara född in i den. Genom att förvandla en Trabant till en Chevrolet El Camino och sedan ställa ut det färdiga resultatet på biltävlingar i USA ska hon se om det går att bli accepterad i den så kallade lowriderkulturen (en mexikansk-amerikansk raggarkultur).
På tävlingarna presenteras bilarna nästan alltid av en bikinimodell. Så jag bestämde mig för att göra den presentationen själv. En bildesigner måste vara smart, en bilmekaniker ska vara stark och en bikinitjej sexig. Jag kan inte se något fel med att vara alla tre sakerna samtidigt.
Varför valde hon att utgå från den östtyska Trabanten och landa i den amerikanska El Caminon i sitt projekt?
Att det blev just en Trabant var något av en slump. Liz Cohen befann sig under en period i Berlin och blev då erbjuden att köpa bilen. Ganska snart insåg hon att Trabanten hade ett symbolvärde som passade bra in i hennes arbete.
Trabanten var ett slags utopisk bil, det skulle vara folkets bil, lätt att meka med själv och billig. Men den som ville ha en bil var tvungen att sätta upp sig på en jättelång väntelista och Trabanten blev väldigt långsam och luktade illa.
El Caminon är på sätt och vis en del av den amerikanska drömmen. Den symboliserar att det är möjligt att göra precis vad man vill. Det är en häftig bil med mycket muskler. Men samtidigt är den inte alls så stark som den verkar, om man lastar den tungt är det stor risk att ramen knäcks.
Liz Cohen har gått in helhjärtat för sitt projekt. Hon har lärt sig att meka med bilar på ett amerikanskt bilplåtslageri (som i USA kallas för Bodyworks eller Bodyshop). I två års tid har hon jobbat med den trista Trabanten för att åstadkomma den mäktiga förvandling som ska göra den till en lowrider. Hon visar hur bilen med hjälp av en knapptryckning kan förlängas en meter, hur karossen kan höjas och sänkas studsa mot betongen med fjädrande rörelser. Samtidigt har hon ägnat en del tid åt sin egen kropp för att göra den mer lik en bikiniflickas.
Två dagar i veckan kommer en personlig tränare hit för att jobba med mig i gymmet, säger hon och pekar på en plats där olika träningsredskap har ställts upp. Men det är inte så att jag förvandlas till en bodybuilder, jag tränar väl inte mer än vanliga människor gör.
Fram till den 5 februari har besökarna på Färgfabriken möjlighet att se arbetet fortskrida på plats. Samtidigt arrangerar konstinstitutionen jämställdhetslaboratoriet "The gender turntable", där bland annat forskare från Arbetslivsinstitutet möter upp för att diskutera jämställdhet, diskriminering, välfärdssamhällets kris och hur olika samhällsförändringar påverkar individen. Mitt i detta finns Liz Cohen, som en konkret ingång till de workshops och seminarier som anordnas. 
Hade du en aning om hur lång tid det skulle ta att genomföra det här projektet när du startade?
Nej, jag trodde att det skulle vara över på ett år ungefär. Nu har jag jobbat med det i två år och det kommer nog att ta ett år till innan bilen är färdig. Sedan ska den ställas ut och det tar nog också sin tid, säger Liz Cohen.
Var startade idén till arbetet med "Bodywork" från allra första början?
På sätt och vis startade det med min egen frustration över ett fotoprojekt jag hade hållit på med. Jag följde en grupp transsexuella sexarbetare i Panama City under fyra års tid. De brukade ta med mig ut och klä upp mig. Det var en väldigt märklig upplevelse. Jag kunde ju aldrig bli en av dem eftersom jag inte var man och dessutom ville jag inte sälja sex.
Det var då som Liz Cohen började fundera över människans längtan efter att höra till en grupp. Hon har alltid varit intresserad av subkulturer och fascinerats av bland annat tonåringars nästan programmatiska förändringar av sig själva för att markera tillhörighet. Plötsligt har den snälla tolvåringen förvandlats till gothrockare i svarta kläder och massor av smink, eller hiphopare med säckiga kläder och gangstaattityd.
Men den här känslan av att man måste förvandla sig för att passa in kan man uppleva bara man flyttar, byter jobb eller börjar med en ny hobby. Jag är intresserad av vad man tar till sig och vad som blir kvar av en själv, säger Liz Cohen. (PM)
Sara Ullberg
-

Bildtexter:
genderturntable1124_1.jpg

Liz Cohen bygger om sin Trabant till chicano-USA:s älsklingsbil, en El Camino. Samtidigt agerar hon bikinibruden som ska hjälpa till att sälja bilen på framtida tävlingar.

Foto: Liz Cohen

genderturntable1124_2.jpg

Med slipmaskinen i högsta hugg tar sig konstnären Liz Cohen an sin gamla Trabant.

Foto: Liz Cohen

genderturntable1124_3.jpg

Den amerikanska konstnären Liz Cohen väcker debatt med sitt projekt "Bodywork" som visas på Färgfabriken i Stockholm.

Foto: Liz Cohen
Annons
Annons
Annons