Guidebok om S:t Olavsleden: Lugnets väg över fjället

/

Litteraturrecension
Marie Sjöström och Staffan Söderlund: S:t Olavsleden - pilgrimsfärd från hav till hav, en guide
Vildmarksbiblioteket

Kulten av S:t Olav (eller S:t Olof)) går som ett band tvärsöver Skandinavien.

I bland annat Stöde, Torps, Borgsjö, Frösö och Åre kyrkor finns medeltida skulpturer av helgonet, som också är Norges nationalhelgon. Och från Selånger till Trondheim går S:t Olavsleden, en av Europas fyra största pilgrimsleder, som länge legat i träda men som nu återuppväckts och kan vandras eller cyklas alla de 58 milen.

Den kanske kan liknas vid ett vandrandets Vasalopp - längs vissa sträckor av den anordnas också löptävlingar - med skillnaden att Gustav Vasa fick hela kungariket efter att ha färdats sin sträcka 1520-21 (han försökte förresten som kung stoppa pilgrimsvandrandet som var en katolsk tradition), medan Olav Haraldsson stupade efter att ha kommit så långt som till Stiklestad 1030. Han fick dock revansch efter döden. Bland de tusentals som genom seklerna vandrat för att besöka hans grav i Nidarosdomen finns den Heliga Birgitta.

Om Olav och pilgrimstraditionen - under medeltiden pilgrimsvandrade varannan nordbo någon gång under livet - berättar denna guide. Och givetvis berättar den om hur man tar sig fram, i 29 dagsetapper på mellan 16 och 28 kilometer. Den ger råd om upplägg och utrustning, berättar om vägstatus och sträckningar, tipsar om boende och mat och skildrar landskapet. De berättar om allt man kan göra och se längs vägen - natur och sevärdheter - och berättar kuriosa som fördjupar blicken en smula.

Så långt en traditionell guide. Men här finns också små dikter och citat för varje dag, kanske för att markera att detta inte är vilken vandringsled som helst. Man måste inte gå S:t Olavsleden i andligt ärende, men att de flesta genom tiderna ändå har gjort det märks, från starten vid Selångers kyrkoruin från 1200-talet - lika långt efter Olav som vi i vår tid lever efter Mozart - över de många Olavskällorna och till speciella byggnader som Pilgrimernas Hus i Pilgrimstad och förstås Nidarosdomen själv.

Det är nog delvis därför jag blir lockad av den att själv vandra, åtminstone någon del av vägen. Över boken vilar ett lugn, som stiger upp från tipsen om fåglarna, växterna och djuren längs vägen, likväl som från vetskapen om att vandringen går i ett andligt rum. Kanske får det bli åtminstone Sundsvall-Östersund till fots vad det lider.

Sofia gör en musikalisk färd längs leden