Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Utforskar skurkar och relationer

+
Läs senare
/
  • Författaren Bengt Ohlsson fick Augustpriset 2004 för romanen Gregorius. I höstas blev han nominerad till samma pris för Rekviem för John Cummings, om en pensionerad amerikansk punkikon från Ramones med prostatacancer.
  • Författaren Bengt Ohlsson gillar skurkar. Ända sedan började skriva när han var elva år har han velat utforska hur det ser ut från fiendens sida.
  • Välbesökt bokafton när författarna Bengt Ohlsson och Helena von Zweigbergk berättade om sitt skrivande.
  • Författaren Helena von Zweigbergk och den holländska vallhunden Ludde väntar på sin tur att vid Bokafton berätta om sitt skrivande.
  • Författarparet Helena von Zweigbergk  och Bengt Ohlsson berättade om hur de skriver sina romaner vid måndagskvällen bokafton i Sundsvall. Hennes bok Ur vulkanens mun (2008) spelas som pjäs på onsdag i Sundsvall

Båda är aktuella som författare. De är gifta, men Helena von Zweigbergk och Bengt Ohlsson är inte ett par när de skriver.
– Vi sitter inte i samma rum och vi pratar inte om vad vi skriver, för då finns risken att energin skulle försvinna, berättar hon när de på måndagskvällen pratade om sitt författarskap i Sundsvall.

Ett 60-tal personer kom för att lyssna på författarparet Helena von Zweigbergk och Bengt Ohlsson på Bokia Vängåvans bokafton i går kväll. De båda författarna är aktuella på lite olika sätt. Bengt Ohlssons roman Rekviem för John Cummings, som gavs ut hösten 2011, blev nominerad till Augustpriset. 2004 vann han priset med romanen Gregorius.

Helena von Zweigbergk släppte i augusti 2011 relationsromanen Anna och Mats bor inte här längre. Det är en uppföljare till Ur vulkanens mun som gavs ut för tre år sedan. På onsdag kväll spelar Riksteatern i Sundsvall pjäsen, som bygger på den första boken, med skådespelarna Anders Hambraeus och Sanna Krepper i rollerna.

Helena von Zweigbergk och Bengt Ohlsson är mycket olika i sitt författarskap. Han skrev sin första bok när han var 11 år. Hon när hon hade fyllt 40 år. Bengt Ohlsson skrev på olika romaner under hela sin tonårstid, blev först inspirerad av Bigglesböcker och sedan av Ulf Lundells Jack. Under sista gymnasietår skrev han boken Dö som en man, sa jag som gavs ut av Bonniers när han hade fyllt 19 år.

– Det blev en massa uppståndelse. Jag var så ung och jag var den första rösten från min generation som gjorde avtryck, säger Bengt Ohlsson som är född 1963 i Östersund.

Efter en massa böcker, teaterpjäser och krönikor i DN kom den prisade romanen Gregorius, om romanfiguren pastor Gregorius ur Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. Och i höstas Rekviem för John Cummings. Man kan säga att det är två skurkar där Bengt Ohlsson utifrån en ram har skapat en historia.

– Det har jag gjort hela livet. Jag vill se hur det ser ut från fiendesidan eller från skurkens sida, som med Gregorius i Doktor Glas. Eller som gitarristen John Cummings i punkbandet Ramons. Det som fascinerade med honom var att ingen hade någonting gott att säga om honom. Det väckte min nyfikenhet. Dessutom var han en punkrockare som var ordningsmänniska, nykterist och republikan som gillade Ronald Reagan, berättar Bengt Ohlsson.

Helena von Zweigbergk blev journalist och var med från starten i det populära radioprogrammet Spanarna. Hon har haft en paus men är nu med till och från i programmet som startade för 25 år sedan. Hon började sitt författande med att skriva fyra deckare.

– Det är Liza Marklunds fel. Alla förlagen försökte hitta en nya Liza Marklund. Jag fick frågan men var egentligen inte intresserad. Det gick inte att skriva om en hjälte som var journalist eller polis. Det hade alla gjort. Jag är inte intresserad av vem som gjort det, utan varför. Men så fick jag en idé om en fängelsepräst. Det var fantasieggande, någon som har tystnadsplikt och som inte har anmälningsplikt. Någon som inte var ironiskt eller synisk. Så föddes Ingrid Carlberg, berättar Helena von Zweigbergk.

2008 kom Ur vulkanens mun, en relationsroman.

– Jag hade skrivit en realistisk kärleksroman, Tusen skärvor tillit, men jag vill utmana mig själv och ta upp något som kändes jobbigt, pinsamt och obehagligt. Om det kändes så, så skulle angå andra också. Det handlar om de sublima förtryckningsmekanismerna som finns i familjen, om "surandet". Det handlar om stora känslor men i små konflikter. Det blev Ur vulkanens mun, om Annas och Mats bottenfrusna relation och barnen Sebbe och Molly, och om en semestervecka på Sicilien när de försöker rädda något som inte går att rädda, berättar Helena von Zweigbergk.

Det skulle inte bli någon del två, men det blev det. Anna och Mats bor inte här längre. Den utspelar sig från det att de skriver på skilsmässopappren och sex månader framåt.

Det var en intressant bokafton med två helt olika författare. En som använder fiktionen på för att komma bort från nutiden. Och en som hittar på för att komma närmare sanningen om nutidens svårnavigerade parrelationer.

Annons
Annons
Annons