Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Djur med variationer

+
Läs senare
/

Sundsvalls museum
Vårutställning med elever från Sundsvalls konstskola
30 april - 22 maj

Sedan 1989 har Sundsvalls konstskolas avgångselever gett en traditionell vårutställning på museet. I år är de sex till antalet, och deras verk är fritt valda. Ändå har sex av fyra valt djur som motiv.

Några har mest strävat efter att använda sina konstnärliga verktyg till att fånga en tilltalande form eller ett karaktärsdrag hos djuret. Så har Beatrice Forsberg fastnat för snöleopardens vaksamma blick och återgett den i såväl svartvitt som färg, men det är de svartvita ögonen som har det mest levande uttrycket.

Caroline Ödling fascineras av det egensinniga, uråldriga och vilda hos myskoxen. Därför sänder hon sex stora, puckelnackade och mammutliknande djur på marsch rakt mot betraktaren. Något från fantasyvärlden finns i deras utstrålning, och i deras ögon tycker man sig se att de inte tillmäter människan någon större betydelse i den istida tillvaro där de ännu lever.

Lite mer experimentell är Daniel Arlestig, som i sina svartvita djur låtit den svarta färgen rinna över de vita fälten. Dropparna ger en extra, om än oklar, touch - zebran blir faktiskt lite mer respektingivande, lite mindre av snäll randig häst. Det svartvita älghornet associerar till gamla schamanriter.

Jonatan Rist har placerat in människor med djurmasker i sina fotografier. Hans tanke var utanförskap: att kaninen som möblerar en skogsglänta gör det av ensamhet; att älgen som dricker öl med en människa försöker anpassa sig men lyckas ändå inte helt. För mig gör humorn bilderna gladare: en projekthungrig kanin med inredningsiver, en kille med en så bra kompis att han inte noterar att denne är en älg. Den kloka ugglan som ser ut över världen är dock universell: en betraktare, en filosof.

Gabriel Jonsson Nordbäck visar en arkitekturmodell av ett hus för en specifik sjötomt på Alnön. I ett halvcirkelformat hus med många fönster tas solljuset extremt väl tillvara, även om det möter praktiska hinder att bygga med mycket glas.

Marianella Monzons fotoserie "Festen är över" kommenterar det vittrande folkhemmet; folkhemsaccessoarer blandas med smält glass, tomma ölburkar och annan överblivenhet, föredettingskap. I en bildsvit från ett gammalt hotell fångar hon, i korridoren med alla öppna dörrar, en känsla av verksamhet trots tomheten: det är som om invånarna bara gått ut tillfälligt för en fika.

Så blir detta just vad en elevutställning ska vara: ett avtryck av människor som kommit olika långt i hantverk och konstnärligt tänkande, men som har varsin alldeles unika själ.

Annons
Annons
Annons