Galleri Sjögatan sju
27 november - 6 december
Sundsvalls Konstförening
Vernissage: 27/11 15 - 18
Öppet: fr 15 - 18, lö-sö 12 - 16

Lina Bjerneld, konstnär uppväxt i Mora men bosatt i Stockholm, kallar sin utställning "Bildbevis".

Och visst får man intrycket av att hon är ute efter något, om inte egentliga bevis så ändå en sorts svar på inom vilka ramar hennes konst bör existera. Hon rör sig från föreställande bilder till rent abstrakta, från fylliga och detaljerade motiv till ganska avskalade, och rätt som det är kan hon kasta in något oväntat i en bild som många andra skulle lämna utan tillägg.

En övertygelse tycks ändå vila i de båda landskapen "Board" och "RGB". Där finns en rymd och en färgintensitet som sveper med sig betraktaren; de är både surrealistiska och eleganta, absurda men ändå smakfulla och logiska i sitt eget färguniversum. Centrum i "Board" är kanske ett par skärmar, men de praktfulla träden associerar till tropisk skog. "RGB" är mer hemlighetsfull, höstlig i brunt och blått och med rosa vattenblänk. Det hemlighetsfulla går igen i "Blinds", där den lockande världen utanför blir till hälften onåbar för betraktaren, som sitter bakom persienner.

I "Pear" har hon lagt till en dimension av abstrakta objekt utanför det glänsande päronformade centrumet, och inte minst det blå bandet får mig att koppla till en himlakropp, en oregelbunden mångfärgad Saturnus svävade i sitt mörka rike. "Red house" är enkel och rätlinjig, och kanske har hon haft en husritning i bakhuvudet här.

Grannen "Elementary school" är av ett helt annat djup: en byggnad där den yttre och inre verkligheten flyter samman, där många lager existerar och några är enbart antydda. I "Act" är kvinnofiguren bara konturer, men ändå blir hon centrum eftersom det är hon som observerar uppenbarelsen med vinglika utskott.

Även i "Objects" leker konstnären med vad hon kan förmå våra hjärnor till. Det är en interiör från en utställningslokal där ett upphängt, förgrenat föremål skapar en känsla av rymd och svävande i ett motiv som annars vore mycket jordbundet. "Kill the object" är rolig och kanske lite självironisk med händerna som tar strupgrepp om halsen på ett krus; en "kill your darlings" för konstnärer eller en gest av att man ibland blir less på alltsammans. Men Lina Bjernelds uppror är inte aggressivt och inte riktat mot samhället eller makten. Hon utmanar bara sig själv och sin konst.

Och över alltihop blickar förstår porträttet "The Painter" - för oavsett vad vi läser in i målningar så är de ju bara målningar, fantasier som runnit upp i en målares inre värld - och inte på riktigt.

Landskap som manar framåt

Natur med otyglad kraft

Grafiken går för högtryck