Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer höst inne än ute

/
  • Susanne Arnfridssons träd i metalltråd är egensinniga, knotiga och har egen vilja, som sagoträd.
  • Kakfat och hängande korgar i spindelvävsteknik av Susanne Arnfridsson.
  • I avskalat vitt, svart och rostbrunt ger utställningen en stark känsla av höst.
  • Vicci Andersson Sjöbom bidrar med textiltryck där en skata och en engelsk ramsa återkommer.
  • Dikter på en trädgårdssten är en bra sätt att involvera poesin i vardagen. Vicci Andersson Sjöbom tryckte på stenen.

Stilla och mycket höstlikt är det i den utställning som nu flyttat in hos Matfors Konstförening.

Annons

Matfors bibliotek

Formlekar

Susanne Arnfridsson, metallskulptur och Vicci Andersson Sjöbom, textil

3 oktober - 4 november

 

Formlekar rör sig på gränsen mellan konst och hantverk, mellan estetik och nytta. Och det man först lägger märke till som konstupplevelse är Susanne Arnfridssons trådträd.

De är ett filigransarbete i hårt knuten och lindad metalltråd. Spretiga, vresiga och motspänstiga, raggiga och ruggiga sätter de fart på fantasierna om sagans träd och allt som bor i dem. De är träd med egen vilja, vart och ett olika alla andra; de är rentav lite farliga träd, för de har egen vilja och om de var större skulle de kunna kasta sig över en.

Men deras ringa storlek gör dem ofarliga, om än inte tama. Och i ett av dem sitter en gunga: barn är ju såklart vänner med de allra farligaste träd.

Självständigheten, knotigheten och den egna viljan i verket skapar spänning också i den fruktskål som är ett skatbo. Däremot kan samma täta trasslighet bli instängd och rörig när den låses i ett föremål med mycket bestämda former, som kannor och frukter. Bruksföremålen vinner på en mer ordnad struktur, som spindelvävskonstruerade fat och hängande korgar.

Häftigast är ändå trådskulpturen "Nästet": en glesare trådsnurrad fågel, som böjer sig avvaktande mot boet, och vars vingar för tanken till insektsvingar. Svårigheten att placera den i rätt djurkategori ger denna fågel något farligt och spännande över sig, och till skillnad från träden har den storleken inne för att utmana.

Enklare, luftigare och mer medgörliga är de fjärils- och blomformer som utgör väggprydnaderna "Magnolia", med elegans och flykt över sig. Till det stilrena sällar sig Vicci Andersson Sjöboms textil i vitt, svart och rostbrunt. Skatan återkommer som schablontryck på flera ställen, liksom en engelsk räkneramsa "One for sorrow, two for joy..."

Vackrast är de luftiga, vita tygerna med nästan bara antydd text, som om den tryckts direkt på skyn, och hjulmönstret där de oregelbundna "ekrarna" för tanken till en påfågelstjärt.

Trädgårdsstenar med tryck verkar vara en god idé att involvera små korta dikter i vardagen, där de gör sin påminda där man minst anar att dem.

Sammantaget ger de utställningen en stark känsla av höst, längre kommen än den som finns utanför fönstret: med stillhet, avskalat frostvitt och enstaka anfrätta frukter som fortfarande blänker som minnen av en sommar som nu är mycket avlägsen.

Annons
Annons
Annons