Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Skiftande stilar i vårutställning

+
Läs senare
/

Galleri 13 Art & litter, Skolhusallén 13

Vårens skönhet och glädje - måleri av Vida Shahide

9 - 23 april

Vida Shahide lärde sig måla i hemlandet Iran och har tidigare visat enstaka verk i Sundsvall. Nu ger hon sin första separatutställning hos Galleri 13.

Hon uttrycker sig i en mängd olika stilar. Här finns den gamle violinisten, som hade kunnat vara gjord av någon gammal mästare; sagogulliga fiskar som hittat en skatt på havets botten, och dekorationer av blommor på enfärgad botten.

Våren är utställningens tema och blommor finns det gott om. En aprikosfärgad liljeliknande blomma byggs samman av fyra målningar. Några ger signalen av tryckt mönster för textil eller tapet. Den stora vita vallmon tillhör de blombilder som har mest djup; dess fond skiftar i gulgrönt och blomkronan ger ett återsken av färgerna.

Vissa av bilderna har hon inte lyckats locka liv i; de blir platta, inte helt personliga. Till exempel tycks den kvinnofigur som återkommer i flera av bilderna schabloniserad, även om hon är skarpskuren och välgjord. Mer originella och spännande är då de bakgrunder och färgskalor hon leker med. I "Ung natur" sitter flickan mitt i en blomsteräng, som myllrar av växtlighet i flera skikt och ger ängen en drömdimension.

I "Vadande vår" återges flickan och den sjö hon står i en turkos/mörkröd/orange färgskala, som både åstadkommer ett gåtfullt dunkel i bilden och ett ljus som tycks komma bakifrån. "Fåfånga i mörkret" är ännu mer utarbetad i samma stil: kvinnan sitter mot en vägg, så detaljerad och komplex att den tycks genomskinlig samtidigt som något ha runnit längs den. Kvinnans dräkt har delvis samma transparens, som tillsammans med den blåröda färgskalan och ett detaljerat ljusspel gör bilden effektfull. Båda är smått surrealistiska, säregna.

Betagande är "Barndomsminne": mot en djuplila kvällshimmel ett blommande fruktträd, där blommorna skimrar som fyrverkerier och är fria som kretsande eldflugor; den fångar exakt barnets uppfattning av något underbart. Och så har vi den gamle violinisten i "Lonely tunes". Blicken är sänkt, vitt hår och skägg lockar sig så smått, varje rynka och åter i ansikte och händer framträder och ljuset faller ljuvligt över huvud, stråke och fiolsarg. I så väl uttryck som utförande är detta utställningens mest utsökta målning.

Annons
Annons
Annons