Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Konsumtionskulturens främste skildrare

+
Läs senare
/

Fotografen David LaChapelle är en av de skarpaste skärskådarna av dagens populärkultur. Från den 11 april ses hans bilder på en stor utställning i Stockholm. De kända ansiktena är många, men här syns också en tydlig samhällskritisk tendens.

Har du mentala krafter eller? Konstigt att du frågar om Naomi, säger David LaChapelle, när TT Spektra träffar honom på Factory i Stockholm.
Han är där för att lägga sista handen vid den utställning som öppnar den 11 april. Bilder från 1980-talet och fram till i dag står i en fantastisk oordning i den stora lokalen.
Nu vänder han sig till sin agent, Frank Torres, som smyger i bakgrunden under hela intervjun:
Kan du tro det? Han frågade just om vad det är för skillnad på att ha Naomi Campbell i en bild mot att använda vilken vacker svart kvinna som helst.
Ibland ska en reporter ha flyt. David LaChapelle hade förberett en fotografering med just Naomi Campbell förra söndagen. Men den forna supermodellen greps av polis på Heathrows flygplats i London och kunde inte komma. Istället ersätts hon av en väninna till fotografen.
Jag gör en bild som ska heta \"The rape of Africa\". Den bygger på Botticellis \"Venus och Mars\", du vet skönhetens gudinna och krigets gud, men den handlar om Afrika.
Ändå har kändisar varit avgörande för David LaChapelles karriär. Han flyttade till New York som 15-åring och började jobba som diskare på den legendariska klubben Studio 54. Snart rörde han sig i samma kretsar som Keith Harring och Andy Warhol.
David LaChapelle var bara 17 när Andy Warhol såg till att han fick börja som fotograf för tidskriften Interview. I 20 år arbetade han sedan för tidningar som Vogue, Cosmolitan, GQ och Rolling Stone.
På den här tiden, 80-talet, dog mängder av mina vänner i aids. Jag ville skapa en färgglad värld där man kunde ligga med folk utan att dö. Mitt arbete handlar fortfarande väldigt mycket om att skapa en egen värld, men det var definitivt mer eskapistiskt då.
David LaChapelles senaste bild, den där Naomi Campbell skulle varit med, är ett bra exempel på hur hans bildvärld har utvecklats. I hans tidiga arbete ligger fokus främst på modellen. Ofta med en kritisk touch, som i bilden där en naken Naomi Campbell häller mjölk över sig själv ur ett mjölkpaket med texten \"Have you seen me\". Det är kändisen Naomi Campbell, och kanske kändisskapet om sådant, som står i centrum.
I dag har David LaChapelle ett bredare anslag. De senaste bilderna som visas på Factory i Stockholm uttrycker apokalyptiska stämningar - nakna människor släpar sig fram genom ruinlandskap strösslade med symboler för västerlandets konsumtionssamhälle.
Jag försöker vara väldigt tydlig med vad jag kommunicerar. Är det våra namn och Gucciväskor som är viktiga? Jag tycker att det är vårt jobb att försöka hitta värden bortom det. Som konstnär kan man välja att skapa mörker eller ljus och jag vill absolut inte spä på förvirringen. Många konstnärer vill spegla den kaotiska tid vi lever i. Jag vill åstadkomma mer än så.
Annons
Annons
Annons