Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tyskt slag för svensk musik

/

Stöde kyrka
Stöde Kammarmusikvecka: Stockholm - mina drömmars stad
Barockorchester Reutlingen, Martina Rüping, sopran, Katarzyna Mycka, marimba, Petra Marianowski cembalo och Lars Jönsson, piano.

Annons

I dagarna uppmärksammade radion stillsamt Franz Berwalds födelsedag, den 23 juli 1796. Så mycket mer väsen gjorde inte tonsättarens 200-årsdag. Det erkännande han förtjänar har han inte fått.

Men vid onsdagskonserten i Stöde kyrka spelades alltigenom svensk musik, särskilt tre tonsättare från barocken – Per Brant, Johan Agrell och Johan Helmich Roman. Musikerna i Barockorchester Reutlingen var begeistrade och tar musiken med sig, ut i Europa.

På så vis framstår musikveckans konstnärlige ledare, Lars Jönsson, som en kulturambassadör med engagemang, kunskaper och omdöme att skapa något verkligt meningsfullt. Ge honom pengar och låt honom bestämma, även fortsättningsvis! Sänd mer från musikveckan i radio! Ja, se till att få in Lars Jönsson i Kungliga musikaliska akademien också!

Per Brants Sinfonia i d-moll är det enda verk som med säkerhet kan tillskrivas tonsättaren, som framför allt verkade som kopist. Det blev genast tydligt vilken fin ensemble vi lyssnare hade framför oss. Orkestern spelade med tydlig puls och levande accentuering, uteslutande med en vacker klang, inte minst i violiner och höga register.

I finalsatsen breddade man spelet påtagligt och den generöst kontrasterande dynamiken borgade för alltigenom spännande lyssning. Orkestern fortsatte, med sin utmärkta ledare Petra Marianowski vid cembalon, med Agrells konsert i D-dur. Verkligt spelvärd, harmoniskt intressant musik. Självklart och flödande spelat av solisten. Yttersatserna övertygade mest, medan den långsamma satsen kunde ha fått ett ännu mer konsekvent, tydligare sammanhållet, framförande.

En stunds nuskrivet blev det när den suveräna polska musikern Katarzyna Mycka spelade Daniel Bergs "Blue Memories" för marimba. Bara att uppleva instrumentets klang i kyrkorummet var något särskilt. Solistens suveräna kontroll och klara spel – skarpt tecknat som i tusch – gjorde några minuters stämningsmusik till en upplevelse.

Bara att sångsolisten Martina Rüping i över tio år studerade för Elisabeth Schwarzkopf, en av 1900-talets främsta sångerskor och en sällsynt krävande pedagog, gör att varje sann musikvän bör ta sig till Stöde. Martina Rüping hade antagit Lars Jönssons utmaning att sjunga på svenska. Inte lätt, med svenskans särdrag, främst de många vokalerna. Två sånger av Carl Michael Bellman fick säkerligen ett av sina finaste framföranden någonsin, utmärkt understödda av barockensemble (vilken god idé!).

Allt var strålande gestaltat av sångerskan. Det sjöngs här med en delikat vokal förfining, ett utsökt månande om detaljer. En verklig artist är hon.

Lars Jönsson var själv solist i Ture Rangströms "Mälarlegender". Det här är musik som ibland är så klangligt raffinerad att man undrar om inte Rangström har fått lektioner av själve Maurice Ravel! Framförandet var föredömligt stämklart och välnyanserat. Det visade på ett övertygande vis vilken bra pianomusik det här är.

I Sinfonia i e-moll av Johan Helmich Roman bjöd ensemblen ett tilltalande, extra vitalt spel. Åk till Stöde musikvecka! Förstklassiga konserter, musik som väcker och engagerar, bryter semesterlunken.

Annons
Annons
Annons