Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Virvlande och uttrycksfull klezmer

/
  • Nina Åkerblom-Nielsen som charmig och uttrycksfull klezmersångerska, ackompanjerad av Miriam Oldenburg på dragspel.
  • Klezmer är en del av det judiska arvet: pumpande, glödande, fartfylld och vemodig musik. I går besökte Semmy Stahlhammer och hans spelvänner Miriam Oldenburg, dragspel, och Nina Åkerblom-Nielsen, sång, Almamia lilla scen med sin medryckande och välspelade musik.

Almamia lilla scen

Stahlhammer Klezmer - Musik till fest och nostalgisk sång från förkrigstiden

Semmy Stahlhammer, violin, Nina Åkerblom-Nielsen, sång, Miriam Oldenburg, dragspel

Annons

Få folk har söndrats så som judarna. I århundraden har de levt spridda över jordklotet, de har förföljts och utrotats, hatats och förjagats. Ändå har deras kultur varit förvånansvärt livskraftig, inte minst musiken. Klezmern har under senare år upplevt en renässans och blir allt populärare, också i Sverige.

Klezmern spelades först av judiska spelmän i Öst- Och Centraleuropa före andra världskriget och den är starkt influerad av romsk och östeuropeisk folkmusik. Att den också är orientalisk i grunden tar ingen miste på: de klagande överstigande tonstegen ljöd ofta när violinisten Semmy Stahlhammer och hans spelvänner bjöd sin medryckande, välspelade musik hos Almamia.

Sjäfortsätter han en familjetradition. Det ursprungliga Stahlhammer Klezmer Band leddes av hans farfar i förkrigstidens Polen och spelade klezmer, klassiska pärlor och tidens populära låtar. När hans far blev en av få i familjen som undkom Hitler ville han att sonen skulle spela fiol för att föra arvet vidare. Och det gör han med den äran.

Här speglade musiken det kosmopolitiska i den judiska kulturen. Ibland befann man sig i Västerlandets klangvärld och tyckte sig höra en europeisk visa. Här var Orientens klanger, där en virvlande czardas och rätt som det var dök där upp en smäktande zigenarfiol. Musiken talar i moll och med stort vemod, men den ivriga, frustande pulsen och den snabba rytmen får det ändå att rycka i benen av dansiver.

I texterna finns ofta humorn, som då det i en bröllopssång berättas om äktenskapsmäklaren som inte får något uträttat förrän brännvinet kommer på bordet, eller då brudens mor informerar de nyblivna svärföräldrarna att de kommer att bli varse att det inte är någon idé att försöka sätta sig på hennes dotter.

Att de tre musikerna dessutom är skickliga gör inte saken sämre. Semmy Stahlhammer visar både sin förankring i denna musik och sin klassiska skolning, han är fingerflink och full av uttryck. Till exempel gestaltade han med finurliga flageoletter och glissandon ett spöke, som mystiskt gled omkring och jämrade sig. Miriam Oldenburgs stadiga dragspel är basen och motorn i den kraftiga, pumpande pulsen.

Vissa stycken fraserades och nyanserades konstmusikaliskt, och Nina Åkerblom-Nielsens klara, varma sopran förgyllde inte minst de långsamma, eftertänksamma sångerna, som den välkända Dona, Dona. Hon måste dessutom memorera texter på blandspråken jiddisch och ladino.

Det blev en livgivande kväll med mycket känsla och gott musicerande. Sällan gick man hem så munter efter en helkväll i moll.

Annons
Annons
Annons