Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Premiären av Fäboland: "Så mycket musikalisk jävlaranamma att man blir rent lycklig"

Det är fäboden 2.0 som presenteras i Sara Parkmans och Samantha Ohlanders föreställning som hade premiär på Träteatern i Järvsö på tisdagskvällen.

Annons

Sara Parkman och Samantha Ohlanders återupprättar folkmusikens kvinnliga rötter i Fäboland.

I litteraturen, i konsten, i musiken och på scenen är trenden tydlig. Nu får det vara nog med kulturmän och mansplaining och dags att lyfta fram de gömda och glömda kvinnorna och börja frågestrejka. Det är som en fördämning som brister överallt i kulturen. Mycket av det bästa som visas på scenen just nu är av och med kvinnor som slutat tindra med ögonen så fort en man med pondus lägger ut texten.

Två av dem är Sara Parkman, från Härnösand, och Samantha Ohlanders från Järvsö. Med föreställningen Fäboland lyfter de upp den kvinnliga erfarenheten, med tanter i hucklen och unga kvinnor som ropar på kossorna och varje sommar vandrar den långa vägen till fäboden för några månaders hårt arbete men också frihet från manlig maktutövning.

I en scenografi med pappdjur, spetsgardin och filmprojicering bjuder Sara Parkman och Samantha Ohlanders på en feministisk musikkabaré om livet på fäboden.

Starten är ett kulningsrop, som blir en jojk och Ronja Rövardotters vårskrik. Ett rop av frihetslängtan och triumf som blir allt svängigare och uppsluppnare. Nu hägrar fyra månaders mansfritt på fäboden!

Riksteatern står för denna musikaliska produktion, som på tisdagskvällen hade Sverigepremiär i fäbolandet Järvsö. Här finns ju en tradition av sommarteater om och på fäbodar som Svedbovallen och Harsa. Som kulturaktiv i Hälsingland kan jag inte låta bli att jämföra med Messmörsteaterns uppsättningar som på ett annat sätt lyft fram sägnerna och traditionerna på fäboden, där kvinnor i alla åldrar umgåtts och utbytt erfarenheter. Det var faktiskt i Messmörsteaterns föreställning Silverkronan för drygt tio år sedan som Samantha Ohlanders gjorde sin scendebut, berättar Cecilia Bruce stolt innan föreställningen startar.

Här på Träteaterns scen startar en liknande berättelse, men betydligt mer uppdaterad, fräckare och rappare. En tältliknande ställning med spetsgardiner som duk där film projiceras är hela scenografin. Här visas skog och dokumentära bilder av kvinnor som arbetar och som berättar om mjölkseparatorns 60 delar. Vi får höra lockrop på kossor, medan Delsbostintan beskriver vallmusiken.

Sara Parkman och Samantha Ohlanders i kreativ omtolkning av folkdräkter. Naturligtvis måste verktygsbältet finnas med på fäboden.

Sara Parkmans text bjuder på både folkbildning (hur många kände till Anna Ivarsdotters doktorsavhandling från 1986 om den svenska fäbodmusiken?) och ren ståuppkomik. Tillsammans med de bådas urmusikalitet på bland annat fiol och kohorn tar de tillbaka folkmusikens kvinnliga rötter. Hök-Olle och andra manliga spelmansgiganter ges därmed en mer rättvisande plats. Vem lärde dem grundlåtarna, om inte tanterna som tog hand om dem – "efter sin mormor" som det ibland brukar stå i liten kursiv stil under låttiteln. Utifrån folkmusiken låter de trådarna gå framåt och uppåt och här får Tina Turner samsas med skogens musik. Och så blir det allsång på slutet.

Enda svackan är egentligen när de båda iklär sig sina manliga professorsmotsvarigheter i skägg som försöker lägga locket på det som sägs. Kanske nödvändigt för att visa patriarkatets tolkningsföreträde, men lite väl långt och förutsägbart för att ge mer än spridda skratt. Bäst är kvinnorna i full frihet i sina uppdaterade dräkter med höga kronor a la hälsingesnickeri och verktygsbälten utanpå förklädena. Så mycket musikalisk jävlaranamma att man blir rent lycklig.

Nu ska föreställningen turnera till orter över hela landet. Det återstår att se hur den fungerar på platser där landsbygden och fäbodkulturen ligger längre bort.

LÄS MER: Feministisk folkmusikkabaré

TEATER

Fäboland

Text: Sara Parkman

Musik: Sara Parkman, Samantha Ohlanders och Hampus Norén

Ljudbild: Hampus Norén

Scenografi, ljussättning och bild: Johan Rödström

Kostym och mask: Hanna Kisch och Miriam Parkman Regi: Lisa Färnström

Premiär i Träteatern Järvsö 27/9. Spelas i Grängsbo bygdegård 29/9 och Staffansgården, Delsbo 30/9.

Turnén går sedan vidare till bland annat Sundsvall 1/10, Östersund 2/10, Krokom 4/10, Nordmaling 8/10, Tierp 21/10, Ludvika 23/10, Leksand 25/10, Hofors 26/10, Falun 30/10

Annons
Annons
Annons