På st.nu sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du detta.
⇒ Om cookies och personuppgifter
Annons

Strålande, svulstig och storvulen hyllning

+
Läs senare
/

Om man ska sammanfatta den maffiga föreställningen och Queen-hyllningen ”A Night at the opera” som denna onsdagskväll gästade tonhallen, så är det utan tvekan med ordet ”storslaget”.

Dubbla gitarrister, och en hel kör är bara några av de delar som dragits med upp på scenen för att återskapa den massiva, mäktiga ljudbild som Queen lyckades frammana på skiva. För passande nog är det också det klassiska albumet ”A Night at the Opera” som hela första akten kretsar kring, med en andra akt centrerad kring bandets övriga hits.

Ett val som kan tyckas övermodigt, men som faktiskt fungerar riktigt bra, tack vare en fantastisk ljusshow, målande koreografi, en vältrimmad kör och inte minst den suveräne leadsångaren och frontfiguren Johan Boding, vars fantastiskt kraftiga stämma och karisma känns helt i klass med Mercurys, och stjäl showen både en och två gånger, såväl i de lugnare balladerna som de rena rockrökarna och kioskvältande hitsen.

Men det är utan tvekan i Queens allra svulstigaste, storvulna och överproducerade nummer som hyllningsshowen kommer till sin rätt. I nummer såsom episka ”The Prophet’s song” och mini-rockoperan ”Bohemian rhapsody”, då hela kören får glänsa tillsammans med Boding och bandet är det faktiskt fruktansvärt mäktigt, och man förstår hela poängen med att samla ett så omfattande band för att återge skivans komplexa arrangemang.

Jag har aldrig riktigt fattat, och kommer nog aldrig riktigt fatta hela grejen med Queen, men under kvällens bästa stunder kan jag helt klart förstå varför så många andra faktiskt gjort det.

  • A Night at the Opera

    Var: Tonhallen

    När: Onsdag

    Betyg: 4

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons