Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunströms dansare tar till knytnävarna

Dödsbo är titeln på film- och teaterregissören Linus Tunströms bidrag till Cullbergbalettens helafton Live. Verket skildrar en sorts frustrerad likvaka där våldet tar kommandot när orden tryter.

Annons
Den andra delen i Cullbergbalettens program är det nya verket Som om av kompaniets konstnärlige ledare Johan Inger. Live får premiär på Dansens hus i Stockholm den 4 mars och ska under våren turnera till ett tiotal städer i Sverige och Norge.
Dödsbo har inget med arvsskiften att göra. Det är ett rum där någon har alldeles nyligen har dött, förklarar Linus Tunström.
In i rummet träder sju före detta kollegor till den döde. Deras klädsel signalerar välstånd och framgångsrika karriärer, i bjärt kontrast till den misär som rummet där den avlidne slutade sina dagar avslöjar.
Han var någon som tappade greppet om karriärstegen och rasade rakt ner i samhällets bottenskikt. Fallet väcker en ångest hos hans tidigare jämlikar, en rädsla som de inte kan hantera på annat sätt än att ge sig på varandra med våld.
Stycket kretsar kring förakt för svaghet, den egna och andras. Aggressionerna som går över i ren misshandel fungerar som en sorts exorcism, en reningsrit för att driva ut rädslan och svagheten hos den som slår.
Vi lever i en tid när skräcken för att inte lyckas, att vara en loser socialt sett är något vi alla går omkring och är väldigt rädda för.
Dödsbo ger en mörk bild av hur vi människor förhåller oss till varandra och hur destruktivt vi kan agera i grupp. För Linus Tunström fungerar svärtan också som ett berättartekniskt grepp.
Jag tror på kollektivets styrka, men man kan ju börja ett stycke med att prata om hur fint vi har det tillsammans. Som berättare måste man hos publiken skapa en längtan efter att få se att det skulle kunna vara på ett annat sätt. Aktörerna på scenen får slåss till en utmattningens punkt där insikten kan börja växa, säger han.
Det är nio år sedan Linus Tunström gjorde sin hittills enda koreografi, Över bord, även den för Cullbergbaletten.
Jag har hela tiden haft lusten att komma tillbaka. I teater utgår man ju nästan alltid från någons text. Här får man börja från noll och berätta en egen historia.
Johan Inger beskriver sitt verk Som om som en mänsklig resa genom en serie olika utvecklingsfaser.
Människan kommer från ingenstans, upptäcker världen, tar plats. Men ibland går livsbanan snett, vi försöker korrigera genom att vrida tiden tillbaka, förklarar han sina intentioner.
Tiden finns med konkretiserad som en mörk vägg som scenografen Mylla Ek har placerat på scenen. Långsamt men obönhörligt pressar den på och driver dansarna framför sig. Under föreställningens 45 minuter hinner den fullborda ett varv.
Från början arbetade Johan Inger med titeln As if never been som kortats ner till \"Som om\". Det har blivit många ändringar under resans gång, en resa som påbörjades så sent som i mitten av januari.
Samtalet blir kort, för det finns mycket som Johan Inger vill hinna ändra på innan urpremiären. Andra koreografer som blivit chefer har valt att låta det egna skapandet ta en paus?
Jag har beslutat mig för att själv göra ett, helst två egna verk per år. Andra före mig har ju gjort det. Men visst är det tungt, säger Johan Inger på språng till repetitionerna i dansstudion.
Att hans inbjudan gick till teatermannen Linus Tunström när han sökte en koreograf till vårprogrammet beror på att han föll pladask för videoinspelningen av Över bord från 1996.
Jag ville busa till det lite i programmet, göra Cullbergbaletten mindre förutsägbar. Jag tror att Linus fantasi och teatrala element kan överraska, säger Johan Inger.
Med snart två koreografier bakom sig börjar Linus Tunströms rykte som regissören som kan hantera dansare sprida sig internationellt. Nästa år åker han till Schweiz för att sätta upp Strindbergs Ett drömspel med tio skådespelare och 15 dansare på Stadsteatern i Bern. Han är inbjuden av Celis Stein som var en av dansarna i Över bord och numera teaterchef. Innan dess ska han hinna spela in en dramaserie för SVT, men vad den ska handla om vill han än så länge inte avslöja. (PM)

Turneplan: Cullbergbaletten Live

4/3 Urpremiär på Dansens hus, Stockholm.
5/3 Dansens hus, Stockholm.
8/3 Dansens hus, Stockholm.
Annons
Annons