Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På skoter till Treriksröset

För ett år sedan föddes idén på att åka snöskoter från Fränsta till Treriksröset hos fyra grabbar. Det var under en färd till och från Åkersjön i Jämtland. Förra veckan drog kvartetten iväg till Sveriges nordlkigaste punkt. Efter fyra dagar och fyra timmar var den 179,6 mil långa resan över. — Det var en kanonupplevelse, säger Lars Nyman, en av de fyra.

Annons
När Lars Nyman och hans kompisar Thomas Sundvisson, Peter Kjellberg och Sven Wallin förra vintern skulle åka hem efter en vecka i Åkersjön kom idén om en riktig långtur upp.
Det var inte alls märkvärdigt. När vi skulle åka till Åkersjön för en veckas semester så var det meningen att vi skulle lasta skotrarna på släpvagn och köra upp dem. Men vi tyckte att det var alldeles för bökigt så vi åkte skoter upp istället, berättar Lars Nyman.
Efter en vecka i den Jämtländska naturen var det dags att vända hemåt mot Fränsta igen.
Vi åkte skoter hem också, berättar Thomas Sundvisson.
Och det var då på vägen hem som tanken på en riktig långresa kom.
Målet blev Treriksröset. Planeringen började vi med redan förra sommaren, säger Lars Nyman med ett skratt.
Även om planerna för de fyra tog form för drygt ett halvår sedan så var det veckan innan man åkte som finplaneringen startade.
Vi visste att många hade försökt att åka härifrån till Treriksröset men misslyckats. Men även om flera hade misslyckats så vi var övertygade om att vi skulle klara det, säger Thomas Sundvisson.
Och förra veckan bar det iväg.
Vi åkte från Fränsta till Åsberget och hämtade våra två kamrater, Peter Kjellberg och Sven Wallin som skulle följa med, berättar Lars NYman.
Resan gick mot Strömsund och vidare norrut.
Men det är inte det lättaste att åka skoter i Västernorrland och Jämtland. Det var väldigt dåligt skyltat, säger Thomas Sundvisson.
Men så fort de fyra nådde in i Västerbotten var lederna utmärkta och det var inte några större svårigheter att ta sig fram.
Vi körde fel på en del ställen. Men det gick bra. Det som var svårtt var att det under färden uppåt var det många ställen som det var skoterförbud på. Och det respekterade vi, utom vid ett tillfälle när vi nästan var helt utan bensin, säger Lars Nyman.
Mellan 25 till 30 grader kallt var det under hela resan norrut.
Det var inga som helst problem med kylan , och skotrarna höll också. Det var två mindre incidenter, ett tappat boggiehjul och en bult i en fjädring som vi fick fixa till. Men annars gick det väldigt bra, säger Thomas Sundvisson.
Efter en sväng in i Finland var de framme vid Treriksröset.
Vi kom tidigt till Kilpisjärvi i Finland för att tanka. Men det gick inte. Vi hade bara svenska pengar och bensinautomaten tog inte dem eller svenska kort. Finland använder numera euro. Så vi fick vackert vänta till dess att macken öppnade, fortsätter Thomas Sundvisson.
Under resan norrut fanns en NMT-telefon tillsammans med GSM-telefonerna med som livlina till civilisationen om något skulle inträffa.
GSM-telefonerna fungerade hur bra som helst. Så vi behövde aldrig använda oss av NMT-telefonen. Vi hade också planerat att ta med en satellittelefon, men det glömde vi, berättar Lars Nyman.
När man vänt tillbaka till Kiruna för att lämna skotrarna för att åka tåg hem var det nära att man åkt skoter hem istället.
Resan upp hade gått så bra. Och räknade vi med tågbiljetter och vad frakterna på skotrarna hem skulle kosta så hade det nog blivit billigare att åka skoter hem, säger Thomas Sundvisson.\'
Omkring 400 liter bensin drog varje skoter på den nära 200 mil långa resan genom den svenska ödemarken.
En förbrukning som de fyra resenärerna är mycket nöjda med.
Annons
Annons