På st.nu sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda våra tjänster godkänner du detta.
⇒ Om cookies och personuppgifter
Annons

1,5 miljoner till sommarens fester

+
Läs senare
/

Det blev inga jättearrangemang för tv-publiken.Men festivalerna får desto mer.I sommar satsar kommunen över 1,5 miljoner kronor på sponsring av stora festarrangemang.

– För oss är det viktigt att stärka Sundsvall som en attraktiv stad att leva i. Men det är också viktigt att locka turister, säger Maria Åslin, marknadschef på Näringslivsbolaget.

Pengarna kommer från det kommunala bolaget Stadsbacken, som i år har 7,6 miljoner kronor i potten för marknadsföring av Sundsvall.

– Politikerna har gett oss uppdrag att sänka utgifterna med 25 procent under en treårsperiod. För några år sedan hade vi tio miljoner kronor i budgeten, säger Maria Åslin.

Täcka sponsring

Marknadsföringsbudgeten ska räcka till sponsring av en mängd aktiviteter, allt från festivaler och idrottscuper till Giffarnas sponsringsavtal.

I år får både Giffarna och festivalerna ett ökat kommunalt stöd. Det beror på att Sundsvall inte har några stora tv-arrangemang. I fjol sändes bland annat Melodifestivalen och SM-veckan från Sundsvall.

– Vi fick 45 timmars sändningstid och 630 tidningsartiklar från SM-veckan, säger Maria Åslin.

Den här sommaren är det alltså festivalerna som dragit vinstlotten. Drakfestivalen, dansfestivalen Air Festival och Norrportens tioårsjubileum Konsertfesten får mer pengar. Gatufesten och Open Trot får däremot samma summa som i fjol eftersom man tecknat tvåårsavtal med kommunen.

– Drakfestivalen har varit en bra marknadskanal med många tillresta. Det är mycket folk i rörelse under den här tiden. Air Festival växer i år och Norrporten firar tioårsjubileum, säger Maria Åslin.

”Många aktiviteter”

För Konsertfestens arrangör Anders ”Tjacka” Söderberg, är det viktigt att kommunen går in och sponsrar.

– I år har vi många aktiviteter kring arenan, under både dagtid och kvällstid. Vi vill lyfta tioårsjubileet i stort. Den här gången blir marknadsföringen otroligt mycket större. Dels har vi två dagar och sedan kommer vi att marknadsföra oss i hela Norden, säger han.

Tjacka räknar också med att antalet besökare kommer att bli betydligt fler, även om inte alla kommer att betala inträde.

– Vi tror på 30 000–40 000 besökare under dag- och kvällstid. Ifjol hade vi 15 000–16 000 på Eagles, säger han.

Så mycket sponsrar Sundsvalls kommun

  • Så mycket sponsrar Sundsvalls kommun

    Evenemang 2012 (2011)

    Air festival, 1–2 juni 80 000 (13 000)

    Nationaldagen, 6 juni 116 000 (128 000)

    Sundsvalls Gatufest, 850 000 (850 000)

    5–8 juli

    Norrportens tioårsjubileum, 400 000 (200 000) 3–4 augusti

    Drakfestivalen, 10–12 augusti 100 000 (60 000)

    Open Trot, 24–25 augusti 210 000 (210 000)

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons