Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bankuttag kostade extra för rullstolsburen

+
Läs senare

Automaten satt för högt. Den rullstolsburne mannen tvingades i stället ta ut pengarna i bankens kassa. När kontobeskedet kom, några dagar senare, såg han dessutom att banken tagit 45 kronor för uttaget.

Det är inte rimligt. Det ska jag prata med personalen om, säger Kent Selin, chef för Föreningssparbanken i Sundsvall.
Det var när mannen skulle ta ut pengar på bankens uttagsautomat på Alnö som han fick problem. Han har visserligen en höjbar stol och nådde att stoppa in kortet. Han kunde dock inte se vad som stod på skärmen och fick därför inte ut några pengar. En person hjälpte honom in på banken och i kassan fick han göra sitt uttag.
Det han däremot inte fick veta var att han därmed skulle debiteras 45 kronor.
Det är bra om kunder hör av sig till banken och talar om hur det ligger till, så vi kan hantera saken på bästa möjliga sätt. Det är det enda sättet vi kan bli bättre på, säger Kent Selin.
Föreningssparbanken har som målsättning att varje bankområde ska ha åtminstone en handikappanpassad uttagsautomat. I Sundsvallsområdet finns det handikappanpassade automater, men exempelvis den på Alnö och den på Storgatan/Bankgatan är det inte.
Alla bankautomater går att bygga om, om det finns utrymme runt automaten. Det är dock en kostnadsfråga, därför byts automaterna ut successivt, påpekar Kent Selin.
Annons
Annons
Annons