Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Bildoktorerna som besiktar hemmabyggen längs Norrlandskusten

+
Läs senare
/
  • En Ford Tudor 1934 som får elektronik från 2000-talet under instrumentpanelen.
  • I dag blandas det hejvilt med delar i de ombyggda bilarna. Den här Forden har bland annat en motor från Chevrolet. Örjan Broberg siktar på att bilen ska vara klar och körduglig till hösten 2015.
  • Robert Eriksson är halvtidsbonde och den andra tiden sköter han besiktning av två och trehjuliga fordon för SFRO.

Det kanske inte är så konstigt att en del som skruvar med bilar kallas doktorer.
Strax utanför Östersund finns två kollegor till "Bosse bildoktorn" – Ingemar Norman och Robert Eriksson, fordonsdoktorer i Södra Norrland.

SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, är en ideell organisation som bildades 1982 för att göra det möjligt att registrera egenbyggda fordon. Syftet är att hjälpa personer att bygga egna fordon och besiktiga dessa, en länk mellan byggaren och myndigheten som sätter reglerna. De fordonstyper som besiktas är ombyggt fordon och amatörbyggt fordon. SFRO kan även besiktiga egenimporterade fordon, exempelvis från USA, då dessa klassas som ombyggda fordon enligt svensk lag.

På Volvos utvecklingsavdelning kallades de som monterade ner sina konkurrenters bilar för "obducenter". De dissekerade motorerna och gjorde sedan en diagnos som de kunde utvärdera och ge konstruktörerna ett recept på vad som kunde förbättras.

– Vi skruvade isär allt som fanns på bilen och gick igenom allt väldigt noga för att se vad vi kunde göra för att slå våra konkurrenter, säger Ingemar Norman, Ås.

Ingmar Normans karriär startade på Volvo i slutet av 1960-talet, precis när den gamla trotjänaren B-20 av gjutjärn med stötstänger skulle ersättas av Volvos nya era av motorer med toppar i aluminium och överliggande kamaxlar. Den nya motorn fick beteckningen B-21.

– Jag var den enda som hade läst på läxan om bränsleblandningens fördelning, och problemhanteringen på "projekt 5040" som detta projekt kallades, säger Ingemar Norman.

På den här tiden var datorerna enligt dagens mått från stenåldern. Svaret av ekvationen kom inte upp på någon bildskärm utan på en remsa av papper. Dagens digitala teknik var i startgroparna men fungerade tyvärr inte bra.

– De digitala mätarna bläddrade mest en massa siffror som inte gick att tyda så vi fick komplettera med de gamla stora instrumenten för att kunna se informationen om var vi skulle lägga krutet, säger Ingemar.

I många år höll Ingemar på med insugningsrörens konstruktion på motorerna med förgasare. I dag har de flesta motorer ett insprutningssystem i stället och då är inte insugningsrörets konstruktion lika viktigt. En förgasarmotor med ett dåligt fungerande insugningsrör kommer aldrig upp till sin fulla potential någonsin.

– Hjärtat i motorkonstruktionen är där bränslet fördelas till alla cylindrar, säger Ingemar.

Motorintresset i Sverige är enormt och här i inlandet skruvas det nästan överallt. Ålderspannet på detta motorfolk är extremt stort. Och byggena är vilt varierande från gamla veteranfordon till nybyggda trehjulingar med V8.

– De flesta av de teknikintresserade filurerna finns faktiskt här i Norrlands inland, säger Robert Eriksson, Dvärsätt.

I ett garage på Hissmofors hos motorcykelklubben Turtels, tillverkades Sveriges första lagliga V8 Trike, en motorcykel oftast med två hjul bak och ett fram som kan framföras med vanligt B-körkort. Konstruktören var Per Nilsson från Dvärsätt, grunderna från dessa skapelser kommer från Jämtland och från Tröndelag i Norge. Internet och de många olika TV kanalerna med diverse olika motorinriktade program har gjort att byggare har ploppat upp i nästan varje by.

– När jag började i SFRO, skruvades det i mest varje garage här i Jämtland och i Härjedalen, nu har den trenden letat sig ner till kusten och trakterna runt Sundsvall som nu är klart i topp i Södra Norrland, säger Robert.

SFRO:s besiktningsmän är en viktig länk för att alla intresserade ska kunna fortsätta att bygga fordon i Sverige. Bland dessa finns många namn som är erkänt de bästa inom fordonsindustrin i Sverige och alla jobbar ideellt.

– Man kan inte leva på det här, men vi brinner för det vi gör, säger Robert Eriksson.

Annons
Annons
Annons