Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bommarna fälls 95 gånger per dygn

/
  • Demonstrationen i Sundsvall 2004 lockade 1 500 Sundsvallsbor. Lars Persson (Fp), Ewa Back (S) och Habib Effati (då V, nu M), syns i det främre ledet.
  • Ådalsbanans öppnade och Norrtågs regiontrafik har inneburit fler tåg genom Sundsvall och därmed fler bomfällningar. På Skolhusallén får bilarna vänta minst en minut och 40 sekunder vid varje tillfälle.

Ådalsbanan innebär 23 ytterligare bomfällningar i Sundsvall varje dygn. Men den lokala stridsyxan för en tågtunnel tycks vara nergrävd – dessvärre inte tågen. Nu får Sundsvallsborna stå ut med 95 bomfällningar varje vardag...

Annons

Det var hösten 2004 som kampanjen var som starkast.

"Sänk järnvägen – inte Sundsvall" var en paroll som fick befolkningen på fötter. Den 28 oktober samlades 1 500 Sundsvallsbor i en demonstration med krav på att få järnvägen nergrävd.

Ett krav som kom utifrån att bygget av Ådalsbanan/Botniabanan dragit igång och som skulle öka tågtrafiken i Sundsvall.

Nu är Ådalsbanan ett faktum – 23 ytterligare tåg ska passera genom och enligt Trafikverket innebär det totalt 95 tåg per normaldygn.

Eller 95 bomfällningar om man så vill.

Lars Persson (Fp), numera kommunalråd men på den tiden oppositionspolitiker, var en av de som stod i täten under demonstrationen.

Vad har hänt med stridsyxan?

– Ambitionen och kravet om en nersänkt järnväg står kvar. Men Trafikverkets nej i frågan har gjort att vi i stället lagt mer fokus på ett dubbelspår till Gävle eftersom där är det betydligt större möjligheter att få igenom projektet. Det är en satsning som också Trafikverket ställer sig bakom, säger Lars Persson.

Han pekar dock på att det finns en koppling mellan de två projekten.

– Ett mötesspår till Gävle skulle ge ännu mera trafik även på Ådalsbanan/Botniabanan och därmed öka behovet av en nergrävning genom Sundsvall, säger Lars Persson.

Lars Persson betonar också att det lokala stödet för en nergrävning fortfarande är stort.

– Det finns en full politisk enighet bakom detta och vad gäller dubbelspåret är det en enighet mellan berörda län och kommuner om att det måste förverkligas och jag hoppas det snart kommer ett besked om finansieringen av en arbetsplan, vilket skulle vara en kraftig positiv signal.

Finns det planer att gräva ner någon ytterligare väg, liknande den lösning som finns vid Parkgatan?

– Nej, det finns inte, det är en nergrävning som gäller, svarar Lars Persson.

Annons
Annons
Annons