Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butiksnätverk i Sundsvall expanderar

/

Hallå där Maria Skalin, bakom nätverket "Unika Butiker" i Sundsvall och Timrå – som nu går på export.

Annons

– Vi är förvånade över resultaten som några av butikerna har uppnått. Vi har bara funnits sedan i höstas och nu etablerar vi konceptet i Härnösand och Sollefteå.

Hur gör ert nätverk skillnad i en vardag med tuff konkurrens från de stora kedjorna och e-handeln?

– Det finns butiker som har funnits i närmare 20 år i centrala Sundsvall där folk fortfarande kommer in och frågar om de nyss har öppnat. Vi gör dem synligare så att fler hittar till butikerna. En del har inte ens en hemsida utan i bästa fall en sida på Facebook. I juni släpper vi en helt ny hemsida och mobilapp där du hittar adresser och information om vad butikerna erbjuder.

Men ni ställer också vissa krav på den som vill gå med i samarbetet?

– Butiken måste vara fristående och privatägd, ha ett sortiment som är unikt för sin region och jobba med något hållbart.

Vad betyder det för Sundsvallsregionen att konceptet nu går på export till Härnösand och Sollefteå?

– Ju fler som pratar om det desto bättre blir det för butikerna. Om man kommer som turist till Sundsvall och använder detta i sin hemstad letar man efter "Unika Butiker" här. Målet är att få med hela Sverige.

Och konceptet har även uppmärksammats av regeringen?

– Ja vi hade ett ganska långt möte med näringsminister Annie Lööf i samband med att hon skulle tala på Företagarnas kongress på Södra berget. Hon kände igen konceptet och var intresserad.

Annons
Annons
Annons