Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att tycka till i järnvägsfrågan

Nu ska Sundsvallsborna få säga sitt. Den reviderade järnvägsutredningen ställs ut på Metropol. — Det är bättre om Dalgatan görs till planskild väg, säger Ing-Marie Grahn, boende på Sidsjövägen.

Annons
Många vill att järnvägen ska dras i en tunnel genom Sundsvall. Dit hör Ing-Marie Grahn, Jan-Erik Berg och Palle Sjölander som besökte utställningen i går.
Järnvägen måste sänkas. Inte minst med tanke på den ökade trafiken. Annars blir stan delad i två delar, säger Palle Sjölander, vd för Åkroken i Sundsvall.
Regeringen har anslagit 330 miljoner kronor till planskildheter i Sundsvall. En tunnel är betydligt dyrare. I väntan på en eventuell alternativ finansiering har Banverket reviderat järnvägsutredningen så att möjligheten att bygga en tunnel finns kvar ytterligare en tid.

Tre alternativ
Banverket har utrett tre alternativ för järnvägen genom centrala Sundsvall. R1 - där järnvägen ligger kvar i befintligt läge och över- eller underfarter för vägar byggs för 330 miljoner kronor, S1 - en kortare tunnel för 730 miljoner kronor och S3 - en längre tunnel för järnvägen för 1 250 miljoner kronor. Hittills har de flesta remissinstanserna förordrat det längre tunnelalternativet, men tågoperatörer och de som ansvarar för service och underhåll på järnvägen ser tekniska problem med tunnelalternativen.
I avvaktan på en eventuell alternativ finansiering till en längre tunnel har Banverket beslutat att etappindela alternativ R1. Det innebär att Banverket tillsammans med Sundsvall kommun gjort ändringar som inte utesluter ett tunnelbygge i framtiden. Tunnelalternativet S3 är också förändrat inne på bangårdsområdet.
Annons
Annons