Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diskussion om fördelar och nackdelar kring nya E4

/
  • Från vänster iCA-handlare Göran Grundström, Ulf Carlsson, Trafikverket och Palle Sjölander, Sundsvalls kommun diskuterar planerade dragningar i södra Njurunda.
  • södra in- och utfarten till Njurundabommen enligt det förslag som ligger när det gäller den planderade E4-dragningen vid södra Njurunda.

Infarten vid Myre till södra Njuranda diskuterades när Trafikverket och Sundsvalls kommun träffade företagarna i Njurunda.

Annons

Det var ett välbesökt möte i Svartviks Herrgård när nya E4-dragningen förbi Njurunda diskuterades. Göran Grundström, ägare till ICA maxi i Kvissleby ifrågasatte varför en ny infart skulle byggas till Njurundabommen och att nuvarande E4, skulle rivas.

En lösning som han inte tyckte kändes som samhällsekonomisk. Varför riva det som skattebetalarna redan betalat, undrade han.

Den lösning som finns innebär att nuvarande väg som går från Myre öster om kyrkan ska vara kvar. Sedan anläggs en ny trafikplats med infart ner mot Bommen söder om Åmon. Nuvarande E4 från Myre och fram till skolorna rivs. Marken återgår till markägarna.

Från kommunens sida ser man en fördel med att slippa ha en starkt trafikerad väg mellan skolan och idrottsområdet.

Göran Grundström, menade också att det viktigt att fånga upp trafiken i Myre med en bra avfart. Och här menar han det förslag som nu finns har brister. Trafikverkets informationsansvarige för E4-sundsvall, Ulf Carlsson menar att det skulle bli en stor apparat att göra om nuvarande förslag. Dels på grund av det krävs att vägen i Myre då måste ta mer mark i anspråk.

– Och det finns inte, säger han.

Man har också gjort trafikmätningar som visar att det på E4 vid Myre passerar i genomsnitt 8 000 bilar per dygn. Mäter man däremot längre norrut inne handlar det om 15 000 bilar per dygn. Vilket visar att en stor del av trafiken går att hänföra lokalt.

Mötet lyfte upp möjligheter för Njurundaföretag att göra affärer si samband med byggnationen och hur Njurunda i framtiden ska dra nytta av den nya dragningen av E4.

Annons
Annons
Annons