Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Ett års arbete återstår

+
Läs senare
/

Den 3 februari 2011 togs det första spadtaget.

Det har gått bra precis 1 000 dagar och betydligt fler spadtag sedan dess.

Men nu börjar hela E4-bygget att ta plats längs efter den 20 kilometer kustnära sträckan från Myre till Skönsberg.

Även om nu mycket är gjort så återstår en hel del.

– Det kan vid en första anblick se ut som att stora delar av vägen mer eller mindre är färdig, men skenet bedrar. Våra entreprenörer kommer ha bråda dagar även under 2014 när flera broar, alla ytskikt och inte minst den nya järnvägsdragningen ska färdigställas berättar Ulf Carlsson, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Trots att mycket återstår är ändå optimismen stor från Trafikverkets sida:

– Det är väl i dagsläget ungefär 80-20 att hela sträckan kan vara klar nästa höst, säger Ulf Carlsson.

Men då måste allt flyta på där inte många saker få gå snett.

– Vi är exempelvis väldigt väderberoende där den kommande vintern kan få stor betydelse. Under den första vintern var det närmast perfekta förhållanden för vägbyggen, däremot gjorde fjolårets kalla och snörika vinter att alla moment tog betydligt längre tid, säger Ulf Carlsson.

Dessutom påverkas också pråmtransporterna med brodelar från Polen till Sundsvall av vädret och så sent som den här veckan har pråmen tvingats gå in i "nödhamn" i Karlskrona till följd av den kraftiga blåsten. Som det ser ut i nuläget kommer den sista brosektionen kunna lyftas på plats vid månadsskiftet januari/februari.

– Det gör att marginalerna minskar, och att tidplanen blir mer kompakt. Många tror till exempel att bron i stort sett är klar när det nionde och sista brospannet är på plats, men då återstår ändå mycket. Bara beläggningen av bron beräknas ta cirka ett halvår, säger Ulf Carlsson.

En annan avgörande faktor är bygget av en ny järnväg över E4 i Kubal. Meningen är att tågtrafiken flyttas över till den nya järnvägssträckan i maj då Trafikverket har ett underhållsstopp efter Ostkustbanan. Hinner de inte tills dess är nästa stopp i september, vilket riskerar att påverka E4-bygget tidsmässigt.

För ett år sedan följde ST bygget en dag och berättade då hur långt det framskridit.

En resa vi gjort även i höst och på följande uppslag berättar vi om vad som återstår i de olika delprojekten.

Redan nu i november händer en hel del där Skönsbergsbron öppnar i mitten på månaden, den nya bron mellan Medborgargatan och Riddargatan någon vecka senare och före jul kommer dessutom bilister på Tunavägen att kunna köra under E4-bron.

– Det här har varit milstolparnas år. Flera kritiska moment har kommit igång som planerat, vissa broar står klara och stora delar av sträckan har fått sina första lager asfalt. Vi är fortsatt positiva, och förhoppningen är som sagt var att allt ska vara klart om ett år, ett år tidigare än den ursprungliga tidplanen, säger Ulf Carlsson.

Men det definitiva beskedet dröjer.

– Alla nyfikna får vänta ytterligare någon månad innan vi kan ge ett mer exakt besked när nya E4 kommer öppnas för trafik, avslutar Ulf Carlsson.

Annons
Annons
Annons